30.11 2009

Ljudkalender!

Lyssna här!

Paulibron i Malmö Foto: Albin Dahlström/Moderna MuseetUnder december får de som passerar Paulibron i Malmö en annorlunda upplevelse. Mellan klockan 7-9 och 16-18 varje dag kommer Moderna Museet Malmös ljudkalender att höras.

Ljudkalendern, som har tagits fram tillsammans med ljuddesignbyrån Radja, består av en serie ljudillustrationer i 26 fristående delar som spelas från den 1 december fram till öppningen den 26 december. Ljudluckorna utgår från några av de verk som kommer att ingå i SPEKTAKULÄRA TIDER, den första samlingspresentationen i Malmö. Varje dag presenteras en ljudtolkning av ett nytt verk, och lucköppningen fungerar också som en nedräkning inför invigningen.

I ljudkalendern använder vi oss av riktat ljud, en teknik som gör det möjligt att koncentrera ljud till en specifik plats. Ljudet hörs bara om man befinner sig inom ”ljudzonen”, stiger man utanför är det helt tyst. Syftet med ljudkalendern är att betona Moderna Museet Malmös öppning men även att markera museet rent geografiskt, varför det kändes den närliggande Paulibron kändes som en perfekt plats att rikta ljudet mot.

Så här säger Radja om hur de har tänkt när de har arbetat med ljudluckorna, som alltså utgår från verk i utställningen SPEKTAKULÄRA TIDER:

Vi började med att skapa våra egna tolkningar av vad verken föreställer, vilken känsla de framkallar samt verkens titlar. Vi har även tittat på vilka material konstverken är gjorda av. Hur låter verket om det rör sig? Hur låter verket om man spelar på det? Vi översatte sedan dessa tolkningar till ljud. Ljudillustrationerna är producerade i ett kort format för att ge de som passerar Paulibron en snabb ljudupplevelse som ska inspirera till vidare funderingar på väg till eller från jobbet. Lyckligast blir vi om de förbipasserande lyssnarna ser egna bilder efter egna associationer.

Moderna Museet Malmös ljudkalender, som är tänkt att kännas rolig och överraskande, är ett nytt sätt att arbeta med kommunikation. Så vitt vi vet har riktat ljud inte använts på detta sätt tidigare i Sverige. Kopplingen till SPEKTAKULÄRA TIDER ger kalendern en inramning, men det är självklart inte nödvändigt att man förstår vilket verk det är som presenteras för att kunna uppskatta ljudet och ta del av budskapet.

Lyssna här!

Publicerad 30 november 2009 · Uppdaterad 30 november 2009