Gigantofonen i museernas trädgård, 2012. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

5.6 2012

Gigantofonen

Tonsättarna Nils Personne och Johan E Andersson har under våren skapat ett av världens största slagverksinstrument. Det 14 m långa marimbaliknande instrumentet har fått namnet Gigantofon. Nu flyttar Gigantofonen till trädgården utanför Arkitekturmuseet och Moderna Museet.
Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Gigantofonen i museernas trädgård, 2012. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Ett nytt musikinstrument har sett dagen ljus!

Gigantofonen består av metallrör i alla tänkbara storlekar, dimensioner och klanger, träribbor och strängar från två nyslaktade pianon. Instrumentet har växt fram i samband med utställning ”Toner från tippen” på Musik och Teatermuseet i Stockholm.

TISDAG 5 JUNI 2012 KL 11
Gigantofonen visas för första gången i hela sin imponerande längd invid Bucky Dome intill Picasso skulpturgruppen, ”Frukost i det gröna”.

TORSDAG 7 JUNI 2012 KL 15.30-16
Konsert med 5 nykomponerade stycken specialskrivna för Gigantofonen.

Kompositörer och musiker är:
Nils Personne, Johan E Andersson, Pelle Halvarsson, Lisa Ullén och Alexander Zethson.

www.kapellet.se

Vi kommer också att spela konserter tis–fre 15–15.20