6.2 2015

11 feb kl 17: Barakat Ghebrehawariat ”Bortom vi(t) & dom – att prata om att prata om det”

Barakat Ghebrehawari

”BORTOM VI(T) & DOM – ATT PRATA OM ATT PRATA OM DET” kan bäst beskrivas som en crashcourse i normkritisk kommunikation. Moderna Museet Malmö hälsar varmt välkomna till en föreläsning med Barakat Ghebrehawariat.

Det är en inventering av den begreppsdjungel som idag omger den offentliga debatten om rasism, mångfald och diskriminering. Vad menas med vithetsnormen? Vad kan ”man” säga? Varför säger vi ”invandrare” om människor som är födda här? Vad innebär det att tänka intersektionellt? Vad är det för fel på integrationsbegreppet? Spelar det någon roll om vi säger mångfald istället för representation? Vad menas med rasifiering? Kan vi prata om ”ras” på ett obiologiskt sätt? ”Vad” spelar det för roll ”vem” som säger ”det”?

Barakat Ghebrehawariat är en social entreprenör med demokrati som drivkraft. Han är mer känd som demokratiagent. Barakat föreläser om demokratifrågor och är en röst i det offentliga samtalet om demokrati, mångfald och representation. Till vardags arbetar han med kulturkollektivet Revolution Poetry och sitter i styrelsen på Rättviseförmedlingen. Hans hjärtefrågor är kultur, kommunikation och jämlikhet.

Fri entré.

Publicerad 6 februari 2015 · Uppdaterad 6 februari 2015