2.6 2015

Filmbyte i THE NEW HUMAN: You and I in Global Wonderland

Adrian Pacis verk The Column

Adrian Paci, The Column, 2013 (stillbild från video/still from video) © Courtesy the artist, kaufmann repetto, Milan and Galerie Peter Kilchmann, Zurich Produced with the contribution of Jeu de Paume, Paris, PAC Padiglione d’Arte Contemporanea, Milan, Trondheim Kunstmuseum, Trodheim, Röda Sten Konsthall, Göteborg, ntm e l’arte, Milan, Unicredit, Milan, TICA, Tirana and Vulcano, Venice.

THE NEW HUMAN är en följetong i tre kapitel, varav det första visas just nu på museet. Varje kapitel byter dessutom skepnad och presenterar nya verk vid ett flertal tillfällen. Helheten blir ett experiment som framhåller tidsaspekten i videokonstens karaktär. Den 28 juni är sista dagen för Ioana Cojocarius verk Body Experience Knowledge, Tomáš Rafas New Nationalisms och Esra Ersens Om du kunde tala svenska… och den 30 juni börjar två nya verk att visas: Adrian Pacis The Column och Loulou Cherinets White Women.

Adrian Paci: The Column (2013)

25:40 min

I The Column berättas flera historier samtidigt. Ett stycke marmor bryts och vi följer dess väg från ett kinesiskt stenbrott mot Europa. Samtidigt ser vi det råa blocket bli en korintisk kolonn, en symbol för det antika arvet och den västerländska kulturen. Ombord på det skepp som fraktar stenen mot Europa finns stenhuggare som; under arbetsförhållanden som både är fantastiska och omänskliga, formar kolonnen längs dess väg över havet. I Adrian Pacis verk står människans villkor ofta i centrum så även i The Column. Villkor uppställda av en global ekonomi: en skön ny värld av fri rörlighet. Det är dock inte de människor vi möter som är filmens huvudpersoner, det är istället stenblocket, kolonnen, som driver verket framåt. Stenhuggarna följer med, de gör det som en konsekvens av stenen, det är människans fria rörlighet villkorad av varans fria rörlighet. Adrian Paci har berättat hur han fick höra talas om möjligheten att få ett stenhuggeriarbete utfört längs vägen över havet, av en vän som restaurerar byggnader. Det kan vara viktigt att berätta att det vi ser är en verklig företeelse och inte en ren produkt av konstnärens fantasi.

The Column visas dagligen 30 juni-10 september.

Loulou Cherinet: White Women (2002)

52 min

I Loulou Cherinets video White Women sitter åtta män av afrikanskt ursprung iförda randiga sjömanströjor runt ett bord. De har just avslutat en middag. Den ena efter den andra börjar berätta historier om vita kvinnor, både om deras egna erfarenheter och om skrönor i största allmänhet: ”Den svarte mannens högsta önskan är att ha sex med en blondin”, säger en man. ”Du kan inte generalisera”, utbrister en annan. ”Du har rätt”, säger den förste mannen, ”jag ändrar mig till en av hundra.” Loulou Cherinet har en etiopisk far och en svensk mor. Sedan många år pendlar hon mellan kontinenterna och lever uttryckligen i en diaspora. Det ger henne både möjlighet och trovärdighet att beröra många etniskt komplicerade och tabubelagda ämnen. I White Women är kameran riggad på själva matbordet och snurrar långsamt runt männen. Det som skulle kunna likna en dokumentärfilm blir någonting annat. Den roterande berättarstrukturen påminner om ett drömliknande händelseförlopp. Männens minnen, förhoppningar och verkliga upplevelser av vita kvinnor vävs ihop till en instinktiv medvetandeström bestående av lika mycket lögn som sanning.

White Women visas dagligen 30 juni-18 oktober.

Vi på museet tycker det är viktigt att du som besökare får möjlighet att se THE NEW HUMAN som helhet – därför finns det ett klippkort som ger dig som löser biljett fri entré vid de tillfällen då vi presenterar nya verk i utställningen. Under perioden 30 juni-5 juli i samband med att Adrian Pacis och Loulou Cherinets verk börjar visas ger klippkortet fri entré.

Loulou Cherinets film White Women

Loulou Cherinet, White Women, 2002 © Loulou Cherinet