1.9 2015

Filmbyte i THE NEW HUMAN: You and I in Global Wonderland

Ferhat Özgür, Metamorphosis Chat, 2009 © Courtesy of the artist

Det videobaserade utställningsprojektet THE NEW HUMAN fortsätter att utforska människans förändrade livsvillor och olika förställningar om vår framtid. Projektet är uppbyggt i flera kapitel varav det första, You and I in Global Wonderland, tittar närmare på hur vi bemöter, ser på och behandlar varandra i en globaliserad värld. Nya verk presenteras kontinuerligt och varje kapitel byter således skepnad under utställningens gång.

Den 10 september är det sista dagen som Adrian Pacis The Column visas. Från den 11 september börjar istället Tomáš Rafas Walls of Sports och andra projekt och Ferhat Özgürs Metamorphosis Chat att visas i utställningen. Det sista bytet sker den 22 september då Yael Bartanas Inferno presenteras. Vi på Moderna Museet Malmö tycker det är viktigt att du som besökare får möjlighet att se THE NEW HUMAN som helhet. Därför finns det ett klippkort som ger dig som löser biljett fri entré vid de tillfällen då vi presenterar nya verk i utställningen. Klippkortet ger fri entré under perioden 11-18 september.

Om filmerna

Tomáš Rafa, Walls of Sports och andra projekt, 2015

Visas 11-20 september

I ett annat projekt skildrar Tomáš Rafa någonting helt annat, nämligen viljan att hjälpa en främling i nöd och att med öppna armar bemöta någon som lever ett diametralt annorlunda liv än du själv. Den rörande dokumentationen av Walls of Sports ger oss kraft att också bevittna skildringarna av en hatisk brutalisering i samhället. Verket visar oss att en annan väg, en mycket bättre väg, faktisk är möjlig. Filmvisningen är en del av Malmö Fotobiennal. Mer information

Ferhat Özgür, Metamorphosis Chat, 2009

Visas 11 september-18 oktober

Metamorphosis Chat är en rörande video – både alvarsam och full av skratt – om identitet, roller och personliga val. Två kvinnor – konstnärens egen mor och hennes granne – samtalar över en kopp te i den enes hem. Hans mor har alltid burit huvudduk och traditionella kläder. Grannen däremot, klär sig modernt och sminkar sig. Under skratt bestämmer de sig för att byta kläder, och i viss mån identitet, med varandra. För oss som betraktare blir det påtagligt i vilken utsträckning en annan människas sätt att klä sig påverkar vår föreställning om hennes personlighet. Med humor och lättsamhet placerar Özgür sin video i spänningen mellan den traditionella och moderna tiden och mellan det privata och det omgivande samhället.

Yael Bartana, Inferno, 2013

Visas 22 september-4 oktober

Inferno gestaltar uppförandet och invigningen av Solomos tredje tempel (Templo de Salmão). Det byggs mitt i den brasilianska miljonstaden São Paulo med stenar och reliker influgna från Israel. Filmen är bara drygt tjugo minuter lång, men vi hinner ändå bevittna hur templet jämnas med marken och hur en plats för gudsdyrkan och kulturturism uppstår ur dess ruiner. Med stilistiska referenser till episka Holliwoodfilmer blandar Bartana fakta, fiktion, profetior och historia, till något som hon själv kallar ”historical pre-enactments”. I Inferno sammanflätas t ex platser, historia och tro i ett narrativ med rötterna i forntida berättelser från Mellanöstern, och bryts på ett surrealistiskt sätt mot en global nutid.

Om THE NEW HUMAN: You and I in Global Wonderland

Publicerad 1 september 2015 · Uppdaterad 11 november 2015