Hannah Ryggen, Gru, 1936 Nasjonalmuseet, Oslo © Hannah Ryggen / Bildupphovsrätt 2015

31.10 2015

Meningsväven

Vad tycker du är viktigt idag? Vilken mening vill du framföra? Väv din mening eller åsikt i Verkstan. Genom Meningsväven kan du väva in och uttrycka dina egna tankar om vår samtid – och också ta del av andras.

I utställningen Hannah Ryggen: Världen i väven visas stora bildvävar som ofta var direkta reaktioner på händelser som skedde runtom i världen under konstnärens samtid. Under hela utställningsperioden kan du som besökare på egen hand prova på att väva i Verkstan, där en uppspänd vävram står till förfogande.

Hannah Ryggen vävde mestadels med ull och lin. Meningsväven i Verkstan växer istället fram av lite annorlunda material såsom tidningar, papper och pennor. Meningsväven blir en ständigt föränderlig väv av blandade reflektioner och nutida observationer från museets besökare.

Publicerad 31 oktober 2015 · Uppdaterad 6 november 2015