Bordliknande med tre ben
Eva Löfdahl, Utan titel, 1989 Från utställningen Sömnlösa nätter. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

Ett nytt utställningsprogram tar plats i samlingens salar

Nu visar Moderna Museet ännu mer konst ur samlingen

Stockholm

Under 2023 öppnar tre nya utställningar med verk ur Moderna Museets samling som är en av Europas främsta av modern och samtida konst. Den stora konstskatten visas i tematiska utställningar som gör djupdykningar i olika berättelser ur konsthistorien, och ersätter det tidigare kronologiska formatet.

Tillsammans presenterar utställningarna konst från förra sekelskiftet fram tills idag och återspeglar bredden i Moderna Museets samling. Klassiker, publikens favoriter och nya inköp är det första besökarna möter på vägen in i salarna, och i visningsmagasinet en trappa ned i museet kan var och en själv välja och beställa fram konst ur samlingen.

Läs mer i pressmeddelandet nedan.

En mängd TV-skärmar
Teresa Wennberg, Nuit Blanche, 1983 (Videoinstallation) Från utställningen Sömnlösa nätter. Foto: Moderna Museet
Bordliknande med tre ben
Utsikt från en balkong