Nan Goldin, This Will Not End Well

Fotografen Nan Goldin som filmskapare i ny retrospektiv utställning

Stockholm, 29.10 2022 – 26.2 2023

”Jag har alltid velat vara filmskapare. Mina bildspel är filmer som består av stillbilder”, säger Nan Goldin. Moderna Museets retrospektiva utställning är den allra första som tar ett helhetsgrepp om Goldins multimediaverk och filmer. Här visas hennes konstverk i sex stycken speciellt utformade byggnader. De är ritade av arkitekten Hala Wardé som regelbundet arbetar med Goldin. Varje byggnad är gestaltad utifrån det konstverk som visas där och tillsammans bildar de en liten stad. (Observera att verksbilder, dvs Nan Goldins egna bilder inte får användas i sociala medier. Är du osäker och vill ha vägledning? Kontakta press-och PR ansvarig Annika Hansson Wretman press@modernamuseet.se)

Utställningen utgörs av ”The Ballad of Sexual Dependency” (1981–2022) som är Goldins magnum opus; ”The Other Side” (1992–2021), ett historiskt porträtt av och en hyllning till vänkretsen av transpersoner som hon fotograferade under åren 1972– 2010; ”Sisters, Saints and Sibyls” (2004–2022), ett vittnesbörd om familjetrauma och självmord; Fire Leap (2010–2022), en färd in i barnens värld; ”Memory Lost” (2019–2021), en klaustrofobisk resa genom drogabstinens; samt Sirens (2019– 2020), en tripp in i drogextas.

Nan Goldin (född 1953 i Washington D.C.) är en av vår tids mest uppmärksammade konstnärer. Hennes utforskning av mänskliga erfarenheter är legendarisk och har gjort ett oförglömligt intryck på flera generationer. Hennes tidigaste verk, “The Ballad of Sexual Dependency”, dokumenterar livet och tillvaron i Provincetown, på nedre Manhattan, i Berlin och i London, från 1970- och 80-talet och fram till idag. Här fotograferar hon sin bohemiska, kreativa vänkrets och deras värld. Fotografierna är ofiltrerade och ömsinta ögonblicksbilder av intimitet och relationer, vardagsliv och vilda fester, och kampen mellan oberoende och beroende.

För fler pressbilder, vänligen kontakta Annika Hansson Wretman, Press- och PR-ansvarig:
press@modernamuseet.se
+46 70 952 23 62