Gerry Johansson
© Gerry Johansson

22.11 2012

Gerry Johansson får stipendium

Styrelsen för Sveriges bildkonstnärsfond har beslutat tilldela fotografen Gerry Johansson årets Stora stipendium på 300 000 kr. Gerry Johansson är aktuell med utställningen Moment – Gerry Johansson på Moderna Museet i Stockholm.

Stipendiet kommer att överlämnas i anslutning till utställningen Moment – Gerry Johansson på Moderna Museet den 4 december. Bildkonstnärsfondens Stora stipendium tilldelas sedan 1993 aktiva bild- och form­konst­närer som med en mycket hög konstnärlig kvalitet har och har haft stor betydelse för nya generationer av konstnärer.

Bildkonstnärsfondens motivering lyder:

”Vi kan kalla det Gerry Johanssons lugn. Det är med en oerhörd konsekvens och frenesi, helt utan åthävor han fotograferat det urbana och det lantliga landskapet, mänskliga spår men utan människor och lite från sidan. Han lyckas på ett gåtfullt sätt vända våra föreställningar om närvaro och frånvaro, melankoli och eufori, tragedi och komedi.”

Publicerad 22 november 2012 · Uppdaterad 22 februari 2016