Hilma af Klint, Duvan nr. 2, 1915 © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

23.5 2013

Hilma af Klint till Venedigbiennalen 2013

I samarbete med Moderna Museet presenterar Venedigbiennalen 2013 Hilma af Klint i den italienska paviljongen. Dessutom ger Moderna Museet ut en bok där Hilma af Klints anteckningar ställs i relation till nio samtida konstnärskap.

I den italienska paviljongen, som är en del av Venedigbiennalens huvudutställning, kommer fem målningar av Hilma af Klint att visas. Venedigbiennalens curator Massimiliano Gioni kommenterar varför han vill ha med Hilma af Klint i huvudutställningen:

– Årets biennal väcker frågor om hur drömmar och visioner tillverkas och gestaltas: kort sagt är det en utställning om den osynliga världen och fantasin. I det sammanhanget kommer Hilma af Klints verk att framstå som helt centralt när vi börjar undersöka alla de sätt som bilder har använts för att organisera kunskap och forma vår upplevelse av världen.

Moderna Museet publicerar, med anledning av Venedigbiennalen, boken The Legacy of Hilma af Klint: Nine Contemporary Responses. En hittills okänd anteckningsbok av Hilma af Klint om blommor, mossor och lavar från 1920 ges nu ut och till af Klints anteckningar fogas nio konstnärers kommentarer i skrift och bild. Konstnärerna är: Cecilia Edefalk, Karl Holmqvist, Eva Löfdahl, Helen Mirra, Rebecca Quaytman, Amy Sillman, Fredrik Söderberg, Sophie Tottie och Christine Ödlund, med en introduktion av Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum och vice museichef Ann-Sofi Noring. Boken The Legacy of Hilma af Klint: Nine Contemporary Responses publiceras av Moderna Museet och Koenig Books och ges ut i samband med Venedigbiennalens öppning 29-31 maj.

– Hilma af Klints tid är nu. Det är idag hon möter en stor publik och det är i vår samtid unga konstnärer finner inspiration i hennes vision, säger Daniel Birnbaum, chef Moderna Museet.

Publicerad 23 maj 2013 · Uppdaterad 19 februari 2016