Monogram

Robert Rauschenberg, Monogram, 1955–59 © Estate of Robert Rauschenberg / Bildupphovsrätt 2016, Stockholm/VAGA, NY.

18.2 2015

19 februari börjar Getens år!

Det kinesiska nyåret firas in och getens år tar sin början. På Moderna Museet är varje år Getens år.

Getens år är det åttonde året i den kinesiska kalenderns cykel om 12 djur. Det är ett fredens och harmonins år, en tid då konstruktiviteten kan få blomstra. Monogram, som till vardags burkar kallas ”Geten”, är ett av museets mest kända verk. Det skapades i slutet av 50-talet av den amerikanska konstnären Robert Rauschenberg.

Monogram, 1955–1959

I en tid när idéer om måleriets renodling dominerade valde Rauschenberg att friskt blanda måleri och skulptur, klädtrasor, tidningsklipp och bortkastade föremål till detta jättecollage – eller som han själv benämnde det: combined painting. Den ensamma och lite sorgsna geten står mitt i en samtid av rymdfärder och vardagsskräp, som en hjälte utan hjältemod, en motståndare trots allt, utan illusioner.

Om Monogram: Skulptur. Olja, papper, tyg, papper med tryck, reproduktioner, metall, trä, gummiklack och tennisboll på duk med olja på uppstoppad angoraget och gummidäck på träplattform med fyra hjul. 106,68 x 160,66 x 163,83 cm. Inköp 1965 med bidrag från Moderna Museets Vänner.

Välkommen att hälsa på hos Geten och Moderna Museet!

Publicerad 18 februari 2015 · Uppdaterad 9 februari 2016