Giorgio de Chirico, Barnets hjärna, 1914 © Giorgio de Chirico / Bildupphovsrätt 2016

19.3 2015

Filosofera på Moderna Museet! – FULLBOKAD

Konstmuseet som katedral: Existentiell filosofi med unga vuxna 20–25 år – FULLBOKAD

Under våren har du chans att ingå i en grupp som möts på museet och filosoferar tillsammans. I dag finns inga självklara platser för unga vuxna att få mötas och diskutera viktiga frågor så som till exempel mening, frihet, identitet och val. Vi tror att Moderna Museet är en sådan plats och vill därför bjuda in till att tänka och samtala inspirerade av konsten och utifrån egna frågeställningar!

• Gratis
  • Filosofi i dialogform
  • Samtalen leds av vår filosofipedagog
  • För alla i åldern 20–25
  • Inga förkunskaper krävs
  • Liten grupp på max 10 personer
  • Vi bjuder på fika

Vi börjar med att gå och se en dramatisering av Främlingen från 1942 av Albert Camus på Kulturhuset Stadsteatern i Skärholmen den 7 april kl 18.15–19.35, (fri entré för deltagare) och ses sedan fyra fredagar kl 18–20 (med ev. förlängning).

Tisdag 7 april 2015 kl 18.15–19.35, Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Fredag 10 april 2015 kl 18–20, samtal på Moderna Museet

Fredag 17 april 2015 kl 18–20, samtal på Moderna Museet

Fredag 24 april 2015 kl 18–20, samtal på Moderna Museet

Fredag 1 maj kl 2015 kl 18–20, samtal på Moderna Museet

Projektet leds av Adam Wallenberg, filosofi- och konstpedagog knuten till Moderna Museet med erfarenhet av filosofi med barn och ungdomar både i Sverige och utomlands.

För frågor: Adam Wallenberg.

Anmälan är stängd eftersom kursen är fullbokad.

Museum Museum

Filiosofiprojketet ingår i Museum Museum som är ett utvecklingsprojekt för konst och lärande, en plattform för kreativitet. Viljan att ta emot och uppmuntra ungdomarnas tankar och idéer om vår tids konst och det moderna museet som plats är precis lika stark som ambitionen att delge ungdomarna kunskap om konstnärliga processer – och vad konst kan vara. Genom att uppmuntra deras gensvar kan vi ta tillvara och inspireras av hur den unga generationen ser på vår verksamhet och bygga en institution med relevans för framtiden. I Museum Museum blandas gymnasielever med unga som precis lämnat skolan för att söka ett självständigt liv och en yrkesidentitet. Då kan ett möte med konst bli avgörande på olika sätt.

Publicerad 19 mars 2015 · Uppdaterad 9 februari 2016