Lars Tunbjörk, Stockholm, ur serien Vinter, 2006 © Lars Tunbjörk

15.4 2015

Lars Tunbjörk (1956–2015)

Med sorg har vi tagit emot budet att fotografen Lars Tunbjörk har gått ur tiden. Han är en av de stora inom svensk fotografi och har inspirerat generationer av svenska och utländska fotografer.

Lars Tunbjörk föddes i Borås och började som pressfotograf på Borås Tidning och fortsatte sedan på Stockholms-Tidningen. Från 1980-talet arbetade han som frilansande fotograf med bas i Stockholm och hade genom åren ett fyrtiotal separatutställningar i Sverige och utomlands. År 1993 kom hans bok Landet utom sig. Bilder från Sverige där han samlat bilder av offentliga platser som han sökt upp för att dokumentera semestrande svenskar. Boken och utställningen blev hans genombrott för en större publik.

Under hösten 2004 hade jag ett första möte med Lars för att diskutera en utställning med honom på museet. Han visade äldre och nyare projekt och till sist tog han fram en låda med några bilder från ett pågående projekt som han kallade för Vinter. Det var fantastiskt och vi bestämde att han skulle arbeta vidare med detta för museet. Under tre år fram till 2007 reste han runt i Sverige och fotograferade. Vinter handlar om det mentala tillstånd som vi befinner oss i under den mörka delen av året. Här finns insnöade lekplatser, gator och hus, men också exempel på interiörer, från caféer, restauranger och affärer. Bilderna i serien har en annan ton, färgskala, ett annat temperament än hans tidigare verk, men man känner igen hans stil, stillsamma humor och ofta absurda motiv. Han sa själv att Vinter var bland det bästa han gjort.

Utställningen Vinter/Hem öppnade den 1 september och visades fram till den 9 december 2007 på Moderna Museet.

I museets samling finns exempel på Lars Tunbjörks tidiga svartvita fotografier, färgbilderna från Landet utom sig och även verk ur Vinter. Han var senast representerad här i utställningen Ett sätt att leva – Svensk fotografi från Christer Strömholm till idag, som visades först på Moderna Museet Malmö och sedan i Stockholm under 2014. Det är i denna tradition han finns och där han kände sig hemma. Hans bilder kommer att finns kvar som ett minne av ett Sverige som inte längre finns och en betydelsefull del av vårt fotografiska arv.

Publicerad 15 april 2015 · Uppdaterad 9 februari 2016