Två äldre personer sittandes framför konstverk i samlingen.

Anna-Stina Malmborg och Gunnar Höglund. Günther Förg, Coney Island, 2000. Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet

17.12 2015

Avgörande donation för svenskt konstliv

Anna-Stina Malmborg och Gunnar Höglund har i år donerat 50 miljoner kronor för inköp av konst till Moderna Museet.

Anna-Stina Malmborg och Gunnar Höglund är sedan 1960-talet två av Sveriges viktigaste konstsamlare. De har under 2015 tillfört den fantastiska summan av 50 miljoner kronor till Anna-Stina Malmborgs och Gunnar Höglunds stiftelse, för förvärv av konst till Moderna Museet. Förvärvens fokus är samtida konst av konstnärer tidigare eller nu verksamma i Europa och USA.

– Med Anna-Stina Malmborgs och Gunnar Höglunds donation börjar ett helt nytt kapitel i Moderna Museets historia. Något liknande har museet inte varit med om på årtionden. Nyckelverk av några av världens viktigaste konstnärer blir en del av svenska folkets konstskatt. Vi har alla anledning att uttrycka vår glädje och tacksamhet, säger överintendent Daniel Birnbaum.

– Donationen befäster Moderna Museet som Nordens ledande museum för modern och samtida konst. Anna-Stina Malmborg och Gunnar Höglund visar en generositet som idag saknar motstycke. Deras bidrag är helt avgörande, inte minst för svenskt konstliv, säger vice museichef Ann-Sofi Noring.

Donationer

Under 2015 har följande verk köpts in med stöd ur Anna-Stina Malmborgs och Gunnar Höglunds stiftelse

Louise Bourgeois, Janus Fleuri, 1968
Olafur Eliasson, Model Room, 2003