Cindy Sherman, Untitled Film Still #56, 1980 © Cindy Sherman. Reprofoto: Åsa Lundén/Moderna Museet

11.2 2016

Se utställningen Konstnären på Konstakademien

Vad innebär det att vara konstnär, idag och genom historien? 11 februari 2016 öppnar utställningen Konstnären på Konstakademien, Fredsgatan 12. Utställningen är ett samarbete mellan Moderna Museet, Nationalmuseum och Konstakademien och kommer att visas på Moderna Museet Malmö 24 september 2016–19 februari 2017.

Konstnären handlar om roller, ideal och myter och utforskar föreställningar kring kön, etnicitet, sexualitet och klass. I utställningen sker ett unikt möte mellan verk från Moderna Museet, Nationalmuseum och Konstakademien. Från Moderna Museets samling kan ni se verk av bland annat Cindy Sherman, Helene Schjerfbeck och Wassily Kandinsky.

Konstnärsrollen är allt annat än enhetlig. Steget är långt från hovmålaren som arbetar på uppdrag av en beställare, till bohemen som vill leva obunden av det etablerade samhällets värderingar. Utställningen diskuterar ett antal konstnärsroller, men pekar också på myterna som omger dem. Den visar också på hur många och inflytelserika de kvinnliga konstnärerna varit, och hur de på 1870- och 1880-talen fick den manliga konstnärsnormen i gungning.

Konstnären visas på Moderna Museet Malmö 24 september 2016–19 februari 2017

Publicerad 11 februari 2016 · Uppdaterad 17 februari 2016