Geten röntgas på Moderna Museet

Moderna Museet och Riksantikvarieämbetet undersöker hur geten mår. Robert Rauschenberg, Monogram, 1955-1959 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet © Robert Rauschenberg/Untitled Press, Inc./ Bildupphovsrätt 2016

10.3 2016

Hur mår Geten?

En stor turnerande utställning vill låna vår världsberömda get; Monogram (som verket egentligen heter) av Robert Rauschenberg. Monogram är älskad av barn för sin vänliga charm och sönderanalyserat av konstvetare på grund av sin gåtfullhet. Men det snart 60 år gamla verket är skört. För att avgöra hur Geten egentligen mår har vi genomfört en unik röntgenundersökning, färgens pigment har analyseras och ljuskänsligheten har testats.

-Vi vill veta hur Monogram mår, säger My Bundgaard, konservator på Moderna Museet, därför har vi initierat dessa genomgripande undersökningar. Vi utför analyserna i ett samarbetsprojekt med Riksantikvarieämbetet.

Efter en första snabbanalys konstateras att ett av getens ben ser ut att vara brutet. Kroppen innehåller även en hel del järn. Det handlar om spikar som håller skinnet på plats och centimetertjocka metallstänger som stagar upp skelettet. Geten har också preparerats med arsenik. Något som var vanligt som konservering när djur stoppades upp förr i tiden. Thérèse Lilliegren, konservator, om undersökningarna:

– Geten mår i stort sett bra, men det finns en påfrestning där däcket vilar. Om den ska transporteras vill man ta bort det trycket. Och sen har Geten en lutning, vi försöker undersöka hur mycket och vi vill inte att denna lutning ska förstärkas. Geten är ljuskänslig men inte exceptionellt känslig. Sammanfattningsvis är allmäntillståndet mycket bra. Det är delar av vad vi har fått fram hittills i våra analyser.

Ansvariga konservatorer: Thérèse Lilliegren och My Bundgaard

Moderna Museets samling

studerar röntgenplåtarna av geten på datorskärmen
My Bundgaard, konservator objekt/skulptur, Thérèse Lilliegren, konservator måleri, och Kaj Thuresson, utredare på Riksantikvarieämbetet, studerar röntgenplåtarna på datorskärmen, 2016 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet