Nordiska paviljongen Venedig 2017

Nordiska paviljongen Venedig 2017 Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet

11.5 2017

Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen öppnar i Moderna Museets regi

13 maj öppnar utställningen i Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen. I år leder Sverige, genom Moderna Museet, arbetet med paviljongen och vi kan stolt presentera utställningen Mirrored.

Mirrored är en grupputställning med verk av sex konstnärer från olika generationer som representerar Sverige, Finland respektive Norge. Du kan se verk av Siri Aurdal, Nina Canell, Charlotte Johannesson, Jumana Manna, Pasi ”Sleeping” Myllymäki och Mika Taanila.

– Konstnärerna i Mirrored kartlägger samband som överskrider lands- och regiongränser i ett försök att ge en mer mångfacetterad bild av vad som binder samman konstnärskap, säger curator Mats Stjernstedt.

Nordiska paviljongen i Venedig ritades av den norska arkitekten Sverre Fehn och stod klar 1962. Sedan dess har den varit ett rum för samarbete mellan Sverige, Finland och Norge. Under perioden 2017–2021 kommer konsten i Nordiska paviljongen att visas som ett gemensamt projekt, där de tre länderna representeras på lika villkor. År 2017 leder Sverige, genom Moderna Museet, arbetet med Nordiska paviljongen.

Konstbiennalen i Venedig, Italien pågår 13 maj–26 november 2017.

Publicerad 11 maj 2017 · Uppdaterad 11 maj 2017