Worship

Nathalie Djurberg & Hans Berg, Worship, 2016 (film still) Courtesy Lisson Gallery and Gio' Marconi, Milan © Nathalie Djurberg & Hans Berg / Bildupphovsrätt 2017

Nathalie Djurberg & Hans Berg

En resa genom träsk och förvirring med små glimtar av luft

16.6 2018 – 9.9 2018

Stig in i Nathalie Djurbergs och Hans Bergs drömlika, animerade världar av objekt, musik och rörlig bild. Deras lekfullt berättade fabler rymmer humor och svärta, och sätter moraliska tyngdlagar ur spel. Ta del av den internationellt omtalade duons stop motion-filmer och rumsliga installationer liksom ett helt nytt verk för VR.

Utställningen beskriver en inre resa, ett försök att göra tillvaron begriplig i ett flöde av impulser och intryck. Det finns ett moment av förförelse i mötet med Nathalie Djurberg och Hans Bergs verk. De får oss att sänka garden, men så skruvas stämningen åt och du lämnar ett tillbakalutat betraktande. Verken fångar extrema inre tillstånd – vårt djupaste mörker och den största eufori.

Nathalie Djurberg och Hans Berg skapar animerade världar av objekt, ljud och rörlig bild – drömlika verkligheter att förlora sig i. I täta kammarspel utspelas fragment av minnen förträngda mellan oskuldsfullhet och skam. Febriga dagdrömmar om rollspel och begär med humor och svärta, till hypnotisk elektronisk musik. Filmerna omkullkastar vedertagna sanningar om människans särställning i naturen eller en invand förståelse av hågkomst, tid och rum. I verken finns en burlesk samhällskritik som – ibland bokstavligen – klär av maktens män, föregivna hierarkier eller social norm.

Film om Nathalie Djurberg & Hans Berg

Filmen är en introduktion till konstnärsduon och följer dem i arbetet inför utställningen på Moderna Museet sommaren 2018.

Ett lekfullt närmande till lust och äckel

Nathalie Djurberg ser sig främst som målare men arbetar ofta med skulptur och rumsliga installationer. I videoverken använder hon stop motion-animation, där en serie stillbilder ger filmen dess rörelse – en mödosam teknik som kräver total koncentration under lång tid. Arbetet sker i nära dialog med Hans Berg, vars musik ger verken ytterligare lager av stämningar och betydelser. Deras samspel bygger på en intuitiv dialog utan storyboard eller skrivna manus. Verken är starkt egensinniga och har samtidigt många kopplingar till annan scenkonst, film och måleri. Här finns ett lekfullt närmande till både lust och äckel i en grotesk tradition som även surrealismen hämtade ur. Paralleller kan dras till Hieronymus Bosch fantastiska scenarier, den kontroversielle filmskaparen Pier Paolo Pasolini, eller utlevande performance av Carolee Schneeman. Men också till mörk saga, klubb- och populärkultur.

Utställningen rör sig genom olika landskap

Sommarens presentation på museet är konstnärernas största efter ett drygt decennium på den internationella konstscenen. De har själva beskrivit den som en inre resa genom kaos och förvirring, eller ”ett egos försök att hitta ut ur sig själv”. Utställningen rör sig i arketypiska landskap: den mörka skogen, den upplysta scenen, den hemlighetsfulla grottan eller slutna kammaren. Avgränsade platser där smärtsamma eller dråpliga situationer utspelar sig mellan karaktärer som ofta står varandra nära. Irrfärden går via verkens labyrintiska undervärldar, upp i ljus och luft, och åter ned i skuggorna – genom tapetserade rum och snårig natur, vindlande musikslingor och maskhål i tiden.

Stora rumsliga installationer och nya verk

Presentationen inkluderar rumsliga installationer med musik och rörlig bild som ”The Parade”, ”The Potato” och ”The Experiment”, samt ett tjugotal fristående videoverk. Flera helt nya verk visas – såväl video och skulptur som konstnärernas första upplevelse i virtual reality (VR). Utställningen växer vidare in i ett par salar med såväl ikoniska som sällan visade verk ur Moderna Museets samling av surrealism och Dada, i urval av intendent Jo Widoff. Verk skapade i en annan tid som sinsemellan delar något av hållning och strategier.

Stark närvaro på den internationella konstscenen

Nathalie Djurberg och Hans Berg, båda födda 1978 i Sverige, är verksamma i Berlin och Stockholm. De har sedan ett decennium en stark närvaro på den internationella konstscenen, och har visats på platser som Venedigbiennalen, The New Museum i New York och 21st Century Minsheng Art Museum i Shanghai.

Utställningskatalog

En katalog produceras till utställningen i samarbete med Hatje Cantz med nyskrivna texter av Lena Essling, curator, Moderna Museet; Massimiliano Gioni, artistic director, The New Museum, New York; Patricia MacCormack, filmteoretiker, Cambridge; David Toop, musiker och skribent, London.

Curator: Lena Essling

Entrépriser

Entrépris: 150 kr
Reducerat pris: 120 kr (gäller för studenter och pensionärer)

Alltid fri entré för alla under 19 år och Moderna Museets Vänner.

Guidade visningar

På svenska

”Surrealismer”

Tisdagar kl 13, torsdagar kl 15, söndagar kl 15

Curatorvisningar

Lördag 16 juni kl 14, med Karin Malmquist, intendent Förmedling
Fredag 24 augusti kl 17.30, med Lena Essling, curator

Babyvisningar

Torsdag 28 juni kl 15–17
Torsdag 5 juli kl 15–17

Syntolkad visning

Torsdag 21 juni kl 15–17

Visning för gruppbostad

Torsdag 12 juli kl 16–18

På engelska

”Surrealismer”

Lördagar kl 14

Alla visningar och hela programmet till utställningen: Kalender

Konstäventyr, från 5 år

Ett konstäventyr är en familjevandring för barn och vuxna som du gör själv i utställningen. I konstäventyret ”Surrealismer” får du lösa ett korsord genom att svara på olika kluriga frågor på vägen. Fråga i informationsdisken på plan 4 och gör dig redo för det spännande konstäventyret! Från 5 år (tillsammans med en vuxen).

Konstverk i i virtual reality

VR-verket ”It Will End in Stars” är aktivt kl 13–17 under utställningens öppettider.

Utökade tider utsällningens sista helg

VR-verket är aktivt:

Fredag 7 september kl 12–20
Lördag 8 september kl 12–18
Söndag 9 september kl 12–18

Utställningen visas på plan 4

Karta över Moderna Museet
Karta över Moderna Museet.

Bilder

One Need Not Be a House, The Brain Has Corridors
Nathalie Djurberg & Hans Berg, One Need Not Be a House, The Brain Has Corridors, 2018 © Nathalie Djurberg & Hans Berg / Bildupphovsrätt 2018
Untitled (Acid)
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Untitled (Acid), 2010 © Nathalie Djurberg & Hans Berg / Bildupphovsrätt 2018
We Are Not Two, We Are One
Nathalie Djurberg & Hans Berg, We Are Not Two, We Are One, 2008 © Nathalie Djurberg & Hans Berg / Bildupphovsrätt 2018
Dark Side of the Moon
Nathalie Djurberg & Hans Berg, Dark Side of the Moon, 2017 © Nathalie Djurberg & Hans Berg / Bildupphovsrätt 2018

Mer om utställningen