Bröllopsnatt på SKF

Viktor Rosdahl, Bröllopsnatt på SKF, 2009 © Viktor Rosdahl / Bildupphovsrätt 2010

Viktor Rosdahl

Viktor Rosdahls farfar var dräng, hans far var svetsare och hans egen konst inrymmer arbetarklassens existentiella historia. Han låter sig inspireras av politiska 60-talslitografier, historiskt måleri och massmediala bilder. Hans konst väcker moraliska frågeställningar kring arbete, makt och politik och hur enskilda människors livsvägar formas av dessa faktorer.

I ett nytt verk bearbetar han plexiglas. Under arbetsprocessen har den skulpturala målningen stått mitt på ateljégolvet och Rosdahl har attackerat målningen från alla håll. Verket bär starka spår av hans fysiska arbetsmetoder. I sitt måleriarbete är han alltid fokuserad och den koncentrationen ställer han mot den alienation som mekaniskt arbete innebär. En del av konstnärskapets slagkraft ligger i det spänningsfält som uppstår mellan hans tidskrävande måleri och det brutala och oförutsägbara när han till exempel häller färg på en målning som han arbetat med under ett års tid. Slumpens destruktiva påverkan i det mödosamt bearbetade står i opposition till det mekaniskt framställda.

I Bröllopsnatt påSKF (2009) och Hör maskinernas sång (2009) gestaltar han en period i vår moderna historia, som håller på att ta slut. I den senare målningen håller både himmel och samhälle på att falla samman. Himlen är inspirerad av Nattcafé av Vincent van Gogh. För att åstadkomma den sönderfallande känslan i samhällsbygget hällde Viktor Rosdahl slutligen färg över målningen så att flödet inte gick att kontrollera. Förlagorna till de båda målningarna är vykort från början av förra seklet med motiv ur Sveriges stolta industrihistoria, som samtidigt var en era då människor började sälja sin arbetskraft och tid på ett nytt sätt.

Viktor Rosdahl

Född 1980 i Helsingborg
Bor och arbetar i Malmö och Stockholm

Utbildning

2002–2007 Konsthögskolan i Malmö/Malmö Art Academy, Malmö
2001–2002 Örebro Konstskola, Örebro
1999–2001 Birkagårdens Folkhögskolan, Stockholm

Separatutställningar i urval

2009 A Quiet Night In, Galleri Arnstedt, Stockholm
2009 Själporträtt från Nobelvägen, Galleri Christian Larsen, Stockholm
2008 Natt på Industrigatan, Galleri Magnus Åklundh, Malmö

Grupputställningar i urval

2010 False Recognition, CAC, Vilnius [LT]
2009 Från det ena till det andra, Rumänska Kulturinstitutet, Stockholm
2008 Headlines & Footnotes, Henie Onstad Kunstcenter, Oslo [NO]

Bibliografi i urval

Viktor Rosdahl, A quiet night in, Galleri Arnstedt, 2009.
Ýrr Jónasdóttir, Thomas Millroth, På plats mitt i det upplevda: måleri i dag, Ystad Konstmuseum, 2008.
Viktor Rosdahl, Dröm stöpt i gyttja, 2007.

Mer om utställningen