Flicka med hörlurar framför videoskärm

Familjeaktivitet Foto: Sofia Qvarnström

Aktiviteter för barn och familj

Att se på konst tillsammans med barn är ofta en ögonöppnare! Våra familjeaktiviteter vill uppmuntra barn och vuxna att möta konsten och vara kreativa tillsammans. Vi erbjuder spännande och intressanta aktiviteter för såväl stora som små. Kanske väcks tankar och samtal om vad konst kan vara.

På museet finns skötbord och också bärsele att låna. Det går bra att ta med barnvagn in i utställningarna om inget annat meddelas.

Tänk på att våra konstverk är känsliga och får inte vidröras. Håll därför gärna barnen i handen i utställningssalarna. Våra värdar finns alltid på plats, prata gärna med dem om ni har frågor eller funderingar om konsten som visas i salarna.

Vi ses!

Familjeverkstad

Välkommen på Familjeverkstad – sista söndagen i varje månad. I vår populära verkstad skapar barn och vuxna tillsammans. Med utgångspunkt i någon av de aktuella utställningarna experimenterar vi med olika material i Verkstan. Vid varje tillfälle ges en kort introduktion till aktuell utställning.

För alla från 4 år och uppåt. Verkstan håller öppen med drop-in kl 11–15. Begränsat antal platser, först till kvarn. Barn måste ha med sig ansvarig vuxen. Aktiviteten ingår i entréavgiften.

Aktuella datum och tider hittar du i kalendern: Familjeaktiviteter

Lovaktiviteter

Under skolloven välkomnar vi alla lediga barn och deras familjer att skapa och experimentera tillsammans. Vi hämtar inspiration från någon av de pågående utställningarna och delar ut spännande uppdrag. I Verkstan arbetar vi med olika tekniker och uttryck.

För alla från 4 år och uppåt. Verkstan är öppen med drop-in kl 11 – 15 vid varje tillfälle. Begränsat antal platser, först till kvarn. Barn måste ha med sig ansvarig vuxen. Aktiviteten ingår i entréavgiften.
.

Barnvagnsvisning

Även små bebisar kan titta på konst! Babyvisningarna på Moderna Museet Malmö sker i lugnt tempo där bebisarna bestämmer takten. Våra populära babyvisningar är den perfekta aktiviteten för dig som är föräldraledig eller är barnvakt åt en liten bebis. Här är det nämligen fritt fram för krypande, jollrande och skrikande bebisar samtidigt om du som vuxen får en introduktion till konsten i museet. Under visningen tittar vi närmare på någon av de aktuella utställningarna tillsammans med en kunnig och engagerad guide.

För bebisar 0–15 månader och deras vuxna. Visningarna startar 11.15 och 13.15 vid varje tillfälle. Begränsat antal platser. Max 9 vuxna och 9 barn per visning. Det får inte plats med fler än 6 barnvagnar vid varje tillfälle.
Anmälan: Föranmälan krävs. Biljetterna släpps 2 veckor innan varje tillfälle. Föranmälan sker till: assistent.malmo@modernamuseet.se. Skriv ”Barnvagnsvisning” i ämnesraden, samt ange vilken dag och tid du önskar få biljett till. Observera att anmälan är bindande och personlig. Aktiviteten ingår i entréavgiften.

Tänk på att det är begränsat utrymme i våra allmänna ytor. Du kan bli hänvisad att parkera din barnvagn utanför museet, så ta därför gärna med lås till din barnvagn.

Babymåleri

Kom och måla med din bebis i vår Verkstad! Nu ger vi chansen för de allra minsta att bekanta sig med konstnärliga uttryck och måla med hela kroppen. Räkna med mycket skratt och kladd!

Denna aktivitet vänder sig till de allra minsta och deras vuxna sällskap. Vi skapar tillsammans och målar med ekologiska ätbara färger av bovete, gurkmeja, rödbeta, lingon och vetegräs. Bebisarna får upptäcka och utforska färgerna med såväl syn som känsel och smak.

Det finns begränsad möjlighet att tvätta av sig i Verkstan. Ta gärna med egen handduk och ombyte, både till dig och din bebis. Ta på dig oömma kläder då färgerna kan ge fläckar som är svåra att få bort.

Babymåleriet kräver fullt fokus från dig som vuxen eftersom det kan bli halt med mycket färg. Aktiviteten sker på eget ansvar.

För bebisar 0–15 månader och en vuxen i sällskap. Kl 11.15–12.45 samt 14–15.30 vid varje tillfälle.Begränsat antal platser, max 9 bebisar och 9 vuxna. Föranmälan krävs! Biljetterna släpps 12.00 på dagen exakt en vecka innan varje tillfälle.

Kostnad: 120 kr per barn

Anmälan sker till följande mailadress: babymaleri.malmo@modernamuseet.se
Vänligen ange vilken tid du vill anmäla dig till.

Observera att anmälan är bindande och personlig. Tänk på att avregistrera dig om du får förhinder.

Skapa själv

Vår skapande verkstad är en öppen plats för alla besökare och det finns alltid material framdukat. Du hittar också inspirerande tips och kreativa uppgifter att lösa tillsammans. Välkommen att slå dig ner och skapa kreativt!

Tid: Under museets öppettider.

Plats: Verkstan
OBS! I Verkstan kan det ibland pågå bokade aktiviteter som gör att vi måste stänga ”Skapa själv”.

Biljett: Drop in. Ingår i entréavgiften. Fri entré för alla under 19 år.

Frågor? Kontakta konstpedagog Sofia Djerf via mail.

Museis

Museis anordnas varannan tisdag mellan kl 13 – 16.30. I Verkstan erbjuds en skapande aktivitet vid varje träff. Tillsammans utforskar vi konst och upplevelsen av konst. Vi erbjuder även en kort visning där vi ser utställningen genom barnets blick.

För barn 1 – 3 år. Drop in, ingen föranmälan krävs. Fri entré för en medföljande vuxen.

Det kommer finnas utrymme för både skapande och häng, möjlighet till mellis och umgänge med andra barn och vuxna. Vi bjuder på te och kaffe. Två konstpedagoger finns alltid på plats.

Datum och tider hittar du i kalendern: Familjeaktiviteter

Fyra personer skapar tillsammans i workshop
Familjeverkstad,Moderna Museet Malmö, 2022 Foto: Miriam Preis/Moderna Museet
Två kvinnor med varsin baby i famnen i utställningsrum.
Foto: Sanna Dolck Wall/Moderna Museet
Babymåleri Foto: Moderna Museet