back

1941-1953
Max Ernst i Amerika
Åren i exil

I New York börjar Max Ernst att experimentera med oscillationstekniken där färgen stänks genom ett hål i botten av en burk som hängs på snören över den liggande duken [t.ex. L’anné 1939 (Året 1939) från 1943] något som inspirerade Jackson Pollock till sina drip paintings.

Max Ernst.Napoleon in the Wilderness, 1941

Max Ernst

Napoleon in the Wilderness, 1941

© Max Ernst/BUS 2008
The Museum of Modern Art, New York 

 

 

Han fortsätter också med tekniken décalcomanie som han redan börjat med 1940. En glasskiva eller ett papper plattar till färgen som ännu inte har torkat på en målarduk. När glasskivan eller pappret lyfts igen uppstår en mångfaldig ytstruktur av slumpmässiga blåsor, rännilar och förgreningar. Strukurerna inspirerar konstnärens fantasi och vidareutvecklas med pensel till drömliknande landskap stundom med skrämmande fantasivarelser. I The Temptation of Saint Anthony (Den helige Antonius frestelse) från 1945 angriper plågoandar Antonius från alla håll och kanter; de har grävt sig in i skötet som om de vore hans egen livsfrukt.

1943 målar Max Ernst Painting for Young People (Målning för unga) som sammanfattar teman och tekniker från hans tidigare produktion. Under sommaren 1944 börjar han med en rad skulpturer på Long Island, exempelvis Jeune homme au coeur battant (Ung man med bultande hjärta) och The King Playing with the Queen (Kungen spelar med drottningen). Med Dream and Revolution (Dröm och revolution) uppstår 1945-46 en målning där Max Ernst en sista gång reflekterar över sin roll som surrealistisk målare.

Max Ernst.Painting for Young People, 1943

Max Ernst

Painting for Young People, 1943

© Max Ernst/BUS 2008
Samling Ulla & Heiner Pietzsch, Berlin
Foto: Jochen Litkemann 

 

Tillsammans med konstnären Dorothea Tanning, som han senare skulle gifta sig med, flyttar Max Ernst till Sedona i Arizona 1946. Där tillkommer 1948 bland annat den stora figurgruppen Capricorne (Stenbock). Den har en magisk och besvärjande karaktär med referenser till zuni-och hopiindianernas kultur som konstnären intresserade sig starkt för. Ända sedan sin ankomst till USA hade Max Ernst sysselsatt sig med de amerikanska urinvånarnas konst och kultur. I Capricorne använder sig Max Ernst av funna material. Den manliga figurens horn består av en inklädd stötdämpare från en bil, hans spira kröns av en mask i form av en äggkartong och har utformats av mjölkflaskor staplade på varandra.

 

Bilden högst upp på sidan är en detalj ur: Max Ernst, 1933  Foto: Anna Riwkin