22.9 2008

Unikt samarbete

Unikt samarbete mellan stat, Region Skåne och Malmö stad inleds med Moderna Museet Malmö

Idag den 22 september 2008 undertecknas överenskommelsen mellan Moderna Museet, Region Skåne och Malmö Stad angående Moderna Museet Malmö. Överenskommelsen presenteras på en presskonferens kl 15, i f d Rooseums lokaler i Malmö. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, Lars Nittve, överintendent på Moderna museet, regionråd Rolf Tufvesson och kulturkommunalråd Carina Nilsson medverkar på presskonferensen.

Pablo Picasso, Louise Bourgeois, Henri Matisse, Diane Arbus, Salvador Dalí, Eva Hesse, Ola Billgren, Karin Mamma Andersson… Moderna Museet är ett av Europas ledande museer för modern och samtida konst, med en samling i världsklass. I Malmö finns en av Sveriges vackraste utställningslokaler, vilken under en period har stått tom. Här etablerar nu Malmö stad tillsammans med Region Skåne och svenska staten en ny verksamhet: Moderna Museet Malmö – en del av den statliga myndigheten Moderna Museet.

Moderna Museet Malmö kommer att erbjuda en ny attraktion och mötesplats, ett komplement till och en förstärkning av regionens övriga konstinstitutioner. Tillgängligheten till Moderna Museets unika samling ökar därmed markant. Moderna Museet Malmö kommer i och med detta och de tillfälliga utställningarna, att erbjuda en konstupplevelse ensam i sitt slag, för hela Öresundsregionen.

Moderna Museet Malmö blir ett högkvalitativt modernt museum av internationell klass med självständigt utställningsprogram, i samarbete med såväl Moderna Museet som egna internationella partners. Hösten 2009 öppnar Moderna Museet Malmö för publiken. Utställningsprogrammet får en omfattning av tre större utställningar per år, där moderna klassiker varvas med en samtida inriktning. Samlingspresentationen kommer att omfatta 100 verk som skiftas med en periodicitet av 12-18 månader.

Beräknad driftkostnad är 12-13 mkr/år, därtill kommer hyra. Staten, Region Skåne och Malmö stad kommer att dela lika på kostnaderna, och Moderna Museet står för driften. Rekrytering för staben på Moderna Museet Malmö – cirka sju fast anställda, varav en chefstjänst med lokal placering, plus tim- och projektanställda – inleds i oktober.

Den pedagogiska verksamheten kommer att rymma verkstadsövningar och visningar, familjeprogram och brett anlagda seminarier. De goda erfarenheterna från Moderna Museets riktade insatser för tonåringar – Zon Moderna – kan med fördel vidareutvecklas på plats i Malmö.

De prisbelönta arkitekterna Tham & Videgård Hansson, ansvariga bland annat för Kalmar konstmuseums nya hemvist, står för ombyggnaden av fd Rooseum, John Smedbergs elektricitetsverk från 1901 på Gasverksgatan 22.

Ett tidigare mycket framgångsrikt exempel på ’ett andra’ nationalmuseum för modern konst är Tate Liverpool vilket tillkom som en del av Tate Gallery i London för snart två decennier sedan.

Publicerad 22 september 2008 · Uppdaterad 22 september 2008