6.8 2015

17 augusti: En sårad dröm öppnar på Malmö Stadsbibliotek

Verk i utställningen En sårad drömShaza Albatal, Detalj av Hopp som föddes ur outgrundlig smärta, 2014 © Courtesy of the artist

En sårad dröm, som visades på Moderna Museet Malmö den 6 december 2014 – 11 januari 2015, kommer att visas även på Malmö Stadsbibliotek. Den 17 augusti blir det vernissage för grupputställningen som genom skulptur, måleri, film och poesi försöker skapa sprickor i etablerade institutioner och skapa ett utrymme för mer än bara en sanning.

En sårad dröm handlar om strävan efter frihet och jämlikhet, om makt, migration och rasism och om hur allt är sammankopplat. Den handlar om synliga och osynliga gränser, om saknad, om hopp som blir som sår på våra drömmar. Men den handlar också om styrkan i drömmen och möjligheten för förändring. En sårad dröm berör även vilka sanningar som får plats inom etablerade institutioner och i det offentliga rummet, och vilka röster som hörs och vilka som blir ifrågasatta.

Utställningen är en del av S.A.Y-projektet (Stories, Art, You), som startade under hösten 2013. S.A.Y. grundar sig i delaktighet och att alla ska ha möjlighet att göra sin röst hörd.

17 augusti kl. 17: vernissage på Malmö Stadsbibliotek

Adress: Kung Oscars väg 11.

Utställningen pågår fram till 30 augusti.

Mer information om utställningen när den visades på Moderna Museet Malmö finns här.

Publicerad 6 augusti 2015 · Uppdaterad 11 november 2015