Nils Dardel, Den döende dandyn, 1918 © Nils Dardel

1.9 2015

Sista chansen! Nils Dardel och Katarina Eismann: Foldout

Det är nu sista veckan för två av våra pågående utställningar – Nils Dardel och den moderna tiden samt Katarina Eismann: FOLDOUT. Som en avslutning arrangeras två programpunkter kopplade till utställningarna den 5 september.

Nils Dardel är en av Sveriges mest folkkära konstnärer. Utställningen presenterar en mängd ikoniska verk som bland annat Den döende dandyn, Visit hos excentrisk dam och Svartsjukedrama – främst målningar och teckningar men även Nils Dardels målarpalett, programtidningar från Svenska Baletten samt scenmodellen och musiken till baletten Dårhuset.

FOLDOUT är ett projektet som består av flera delar, och som starkt knyter an till vår tids akuta flyktingströmmar samtidigt som det undersöker hur en enskild berättelse blir en del av det kollektiva minnet. Utställningen på Moderna Museet Malmö består av två delar, varav en har vuxit fram under utställningsperioden genom en serie workshops i samarbete med flera externa parter.

Den 5 september arrangeras två programpunkter kopplade till utställningen. Kl. 16 startar en paneldebatt med rubriken ”När värderingar förändras, vad gör vi?”, där utgångspunkten är två verk som visas i Nils Dardel och den moderna tiden. Med start kl. 17 samma kväll blir det finissage för FOLDOUT och release av en publikation som sammanfattar projektet, samt uppträde av Dusan Marinkovic. Fri entré hela dagen.

Båda utställningarna pågår fram till 6 september.

Katarina Eismann, Foldout © Courtesy of the artist

Publicerad 1 september 2015 · Uppdaterad 22 november 2015