Klara Kristalova, Där vi såg dem sist, 2007

Klara Kristalova, Där vi såg dem sist, 2007 © Klara Kristalova/Bildupphovsrätt 2015 Bildupphovsrätt

7.10 2015

Bästa Biennalen! och Förvandlingar öppnar!

Som en del av Bästa Biennalen! öppnar Moderna Museet Malmö en utställning i ett mindre format, där besökare i alla åldrar tillsammans kan ta del av konstens vidunderliga och obegränsade värld. Att kliva in i Lastkajen på museet ska vara som att hitta en glänta i en förtrollad skog.

–Konsten är magisk. I konsten blir färger till bilder och bilder till tankar. Konsten får oss att se på oss själva och världen omkring på nya sätt. Det säger Ylva Hillström, som tillsammans med Greta Burman curerat utställningen Förvandlingar som öppnar den 17 oktober på Moderna Museet Malmö. I utställningen visas verk som på olika sätt handlar om förvandlingar, om idéer som plötsligt tar fast form.

Till Förvandlingar finns även en specialproducerad app för smarta telefoner och läsplattor som går att ladda ner gratis. Med appen kan den som vill förflytta sig i tid och rum, fördjupa sig i konsten som visas i utställningen och upptäcka andra verk ur Moderna Museets samling. Förhoppningen är att appen genom att stimulera fantasin och uppmuntra till ett aktivt och medvetet betraktande ska bidra till en fördjupad konstupplevelse.

Förvandlingar
är en del av Bästa Biennalen!, som mellan den 17 oktober och 1 november visar samtidskonst över hela Skåne. I år hålls den för andra gången. Under biennalen finns det möjlighet att ta del av bland annat utställningar, performancer, och live art-happenings hos fler än 50 arrangörer över hela Skåne. Moderna Museet har sedan starten varit huvudman för Bästa Biennalen!.

Öppen vernissage

Utställningen Förvandlingar öppnar med vernissage 17 oktober kl. 11.15-12.30
Kl. 11.15 hälsar museichef John Peter Nilsson välkommen, och curatorerna Greta Burman och Ylva Hillström presenterar utställningen. Därefter bjuds det på chips och dryck.

Bästa Biennalen! invigs på Ystads konstmuseum 17 oktober kl. 14.

Publicerad 7 oktober 2015 · Uppdaterad 11 november 2015