Program under Music and Art Around

Tisdag 12 oktober kl. 19.30
Spontanrecension

Upplev en recension i realtid. En konstkritiker, en musikkritiker och en filmforskare recenserar tillsammans tre videoverk vars gemensamma nämnare är musiken, som i verken har en framträdande roll. Recensenterna har inte sett verken tidigare och de diskuterar konstverkens anspråk tillsammans med varandra och med publiken, under ledning av en moderator.

Medverkande: Carolina Söderholm, konstskribent Sydsvenskan, Thomas Michelsen, musikkritiker Politikken och Lars Gustaf Andersson från filmvetenskapliga institutionen vid Lunds Universitet.

Fri entré.

Söndag 17 och 24 oktober kl. 12, 14 och 16
Musik i Turbinhallen

Hur skulle ett konstverk låta om det vore musik? Det har fem kompositionsstudenter på Musikhögskolan i Malmö fått i uppgift att ta reda på när de har tonsatt porträtt i utställningen Alice Neel: Målade sanningar. Vid två tillfällen under oktober bjuds besökare att ta del av resultatet när styckena framförs inne i utställningsrummet. Solisterna kommer att stå placerade framför respektive verk, och som besökare bjuds man på en annorlunda konstupplevelse när man rör sig runt i utställningen samtidigt som de specialskrivna styckena flödar i rummet, som en loop eller stafettkonsert.

Ingår i entréavgiften.

Tisdag 26 oktober kl. 19.30
Olika Perspektiv

Hur skiljer sig medias kulturbevakning i Köpenhamn och i Malmö. Om så är fallet, kan skillnaden bero på att Köpenhamn är en huvudstad och Malmö en ”uppkomling”? Med avstamp i vad som har skrivits och rapporterats om Music and Art Around berättar Per Svensson från Sydsvenskan och Jakob Levinsen från JyllandsPosten om sina perspektiv, sina uppdrag och sin bevakning. Publiken bjuds in till diskussion. Moderator Lennart Stenkvist.

Fri entré.

Mer om programmet