Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet

Nicole Eisenman och Edith Hammar

MINA ÖGON ÄR SOM TRATTAR, MIN RÖV ÄR EN HAND 

Stockholm, 21.9 2024 – 19.1 2025

”Mina ögon är som trattar, min röv är en hand” rymmer lek, snusk, intimitet och sårbarhet där rummet blir en gränslös yta för fantasin att löpa fritt i. I utställningen möts två konstnärskap från olika generationer som förenas av sitt personliga och kritiska förhållningssätt till kropp och samhälle och ett kraftfullt figurativt bildspråk.

Den skulpturala installationen ”Maker’s Muck” (2022) av Nicole Eisenman (f. 1965, New York) är ett nyförvärv i Moderna Museets samling och porträtterar en skaparakt. I mitten av installationen sitter en gipsfigur böjd över en drejskiva, försjunken i sina tankar och fast i ett till synes ändlöst arbete.  De skulpturer som omger figuren är i olika stadier av tillblivelse. Här ger Eisenman konturer åt kreativt experimenterande, en lustfylld men mödosam praktik som kräver både mod och uthållighet.

Edith Hammar (f. 1992, Göteborg/Helsingfors) har bjudits in att skapa ett verk på rummets väggar och golv, teckningen “Hot and Slutty Giants” (2024). I bilderna ser vi jättelika människor som förlorar sig i lust, njutning och smärta. Hammar undersöker i sitt arbete känslan av kontrollförlust i olika miljöer och situationer.  Teckningarna visar en vision av liv och kärlek där vardagens fientligheter, obehag och besvikelser förvandlats till en värld att höra hemma i.

”Mina ögon är som trattar, min röv är en hand” visas i Moderna Museets helt nya utställningsrum som ligger till vänster om ingången till restaurangen. Här, på 144 kvadratmeter, kommer olika format och typer av utställningar att presenteras.

Mer om konstnärerna

Nicole Eisenman är sedan 1990-talet en nyckelfigur inom amerikansk konst. Med en kritisk blick på samtiden gestaltar hon, genom måleri, grafik och skulptur, uttrycksfulla porträtt och sociala motiv. Hon är medlem av American Academy of Arts and Letters sedan 2018 och hennes verk har visats på konstmuseer som MoMA och New Museum, liksom på Venedigbiennalen och Whitneybiennalen. Nyligen förvärvades hennes verk ”Maker’s Muck” till Moderna Museets samling.

Edith Hammars teckningar återger ofta självbiografiska och intima situationer, en vardag där gränser, definitioner och normer har luckrats upp. Hammars bildvärld kännetecknas av en queer estetik och gläntar på dörren till osynliggjorda subkulturer. Hammar är författare till de grafiska romanerna Homo Line (2020) och Portal (2023), och har tilldelats det nyinstiftade litterära priset Prisma. Hammar har en kandidatexamen i fri konst från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Foto: My Matson/Moderna Museet
Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Utställningsvy "Mina ögon är som trattar, min röv är en hand" Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (teckning på rummets väggar och golv), 2024 © Edith Hammar. Nicole Eisenman, Maker's Muck (skulptur), 2022 © Nicole Eisenman. Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (detalj), 2024 © Edith Hammar
Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (detalj), 2024 © Edith Hammar
Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (detalj), 2024 © Edith Hammar
Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (detalj), 2024 © Edith Hammar
Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Hot and Slutty Giants (detalj), 2024 © Edith Hammar
Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Porträtt av konstnären Edith Hammar. I bakgrunden verket "Hot and Slutty Giants", 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet
Edith Hammar, Porträtt av konstnären Edith Hammar. I bakgrunden verket "Hot and Slutty Giants", 2024 Foto: My Matson/Moderna Museet