Moderna Museet i Stockholm 20 april 2013 – 1 december 2013
Curator: Joa Ljungberg
Niki de Saint Phalle är mest känd för sina färgstarka och rundlagda gudinnor, sina skjutmålningar, och den spektakulära utställningen HON – en katedral på Moderna Museet 1966. Utställningen Niki de Saint Phalle: Flickan, monstret och gudinnan tar fasta på hennes viktiga roll i konsthistorien men upptäcker också en tidigare negligerad sida av hennes konstnärskap. Den livsbejakande gudinnan ställs emot flickan och monstret i bland annat filmen Daddy, där Niki de Saint Phalle hämnas sitt privata mörker från barndomen.
I en tid då få kvinnor tilläts göra professionell karriär, lämnade Niki de Saint Phalle (1930-2002) 1960 sin man och sina två barn för att ägna sig åt sin konst. Kort därefter gjorde hon sina första skjutmålningar (Tirs) där inkapslade färgsäckar, dolda bakom ett lager av gips, exploderade ut sin färg över konstverket och fick det att blöda. Skjutmålningarna blev vida omskrivna och Niki de Saint Phalle utvecklade dem till storskaliga reliefer och altartavlor, över kyrkans skenhelighet och patriarkatets förtärande maktfullkomlighet. Inför själva skjutandet iklädde hon sig en speciell vit byxdress och med en revolver riktad mot konstverket framträdde hon som en kvinnlig motsvarighet till barndomssagans hjältefigurer, eller som superhjältinnan ur samtidens äventyrsgenre, befolkad av karaktärer som Emma Peel och Modesty Blaise.
– Under hela sitt konstnärsliv återvände Niki de Saint Phalle till de personliga sår och trauman som en gång gjorde att hon valde konstnärsyrket. I filmen Daddy, liksom i konstnärsboken The Devouring Mothers, möter vi henne bland annat som liten flicka, då hon försöker förhålla sig till en pappa som inte förmår att tygla sina sjuka begär. Med fantasins och mytologins hjälp lyckades Niki de Saint Phalle tämja sina egna inre monster och samtidigt koppla samman det personligt upplevda med globala könsmaktstrukturer, säger curator Joa Ljungberg.
Vid 1960-talets början etablerade sig Niki de Saint Phalle internationellt. Som första och enda kvinna inkluderades hon i konstnärsgruppen Nouveau Réalisme, tillsammans med bland andra Arman, Christo, Yves Klein, Jean Tinguely och Jacques de la Villeglé. År 1961 hade hon sin första soloutställning i Paris, lärde känna konstnärsparet Jasper Johns och Robert Rauschenberg, och medverkade i den inflytelserika grupputställningen The Art of Assemblage på Museum of Modern Art i New York.
Med utställningen HON – en katedral (1966) skrev Niki de Saint Phalle och Moderna Museet gemensam historia. Liggandes på rygg fyllde en gigantisk så kallad ”Nana” museets hela utställningssal. Nyfikna museibesökare trädde in genom Nanans sköte för att vandra runt inuti hennes 28 meter långa kropp. Här hade konstnärskollegorna, Jean Tinguely och Per-Olov Ultvedt, konstruerat ett rasslande och gnisslande innandöme med bl a en mjölkbar, ett planetarium, ett galleri med förfalskningar och en biograf som visade filmer med Greta Garbo. HON beskrevs både som popbrud och gudinna och utställningen alstrade rubriker som ”HON – en skötesynd på Moderna?”, ”Suggestiv urmoder” och ”Well, what IS a woman’s place?”.
Idag speglar Moderna Museets samling av Niki de Saint Phalle både hennes särpräglade kreativitet och psykologiska djup, tack vare donationer från konstnären själv och från den tidigare museichefen Pontus Hultén. I Niki de Saint Phalle: Flickan, monstret och gudinnan visas majoriteten av dessa verk tillsammans med arkivmaterial, nyproducerad dokumentärfilm och kompletterande inlån. Utställningen visades på Moderna Museet i Malmö våren och sommaren 2012.
Utställningen stöds av Deloitte.
Niki de Saint Phalle: Flickan, monstret och gudinnan öppnar för besökare lördag 20 april.
För högupplösta pressbilder, se: Moderna Museet Press
För frågor och ytterligare information, kontakta: press@modernamuseet.se
Öppningsprogram i utställningen lördag 20 april:
10.00-12.00 Fri entré till utställningen i Samlingen på plan 4.
12.00 Inledning av Daniel Birnbaum, överintendent Moderna Museet.
12.15 Annika Öhrner, lektor vid Södertörns högskola, curator, konstvetare: Vems var HON? Om jättekvinnan, Niki och sextiotalets konstnärliga verkstad.
13.00 Samtal mellan utställningens curator Joa Ljungberg, intendent Moderna Museet Malmö, Annika Öhrner och Anna-Lena Wibom, tidigare verksam vid Moderna Museet, som samarbetade med och var nära vän till Niki de Saint Phalle.
14.15 Visning av utställningen: Helena Åberg.
11.00-16.00 Öppet hus i Zon/Verkstan för alla barn och vuxna.