Moderna Museet är väldigt glada över att Jeff Koons Balloon Dog nu som sista verk är klart för höstens stora utställning Skulptur efter Skulptur. Balloon Dog är inte bara ett centralt verk i Koons konstnärskap, utan också en av höjdpunkterna i utställningen. Skulptur efter Skulptur presenterar storskaliga mästerverk av Katharina Fritsch, Jeff Koons och Charles Ray och öppnar den 11 oktober.
Höstens stora utställning Skulptur efter Skulptur är ett ovanligt ambitiöst försök att belysa det skulpturala objektets möjligheter idag. Genom det generösa utlånet av Balloon Dog är nu det omfattande arbetet med att säkra lån färdigställt.
– Vi är enormt tacksamma att ett av Jeff Koons mest ikoniska konstverk nu kan visas på Moderna Museet. Koons är utan tvekan en av vår tids mest inflytelserika och diskuterade konstnärer. Ingen är likgiltig för hans konst och få kan förneka hans centrala plats i dagens internationella konstliv. Vi ställer nu Jeff Koons sida vid sida med Katharina Fritsch och Charles Ray. Konsthösten på Moderna Museet kommer att bli något alldeles extra, säger museichef Daniel Birnbaum.
Balloon Dog (1994–2000), ett av världens idag mest omtalade konstverk, ingår i serien Celebration som består av tjugo monumentala skulpturer i spegelpolerat rostfritt stål och sexton större oljemålningar. Celebration fokuserar på familjära ting som kan kopplas samman med barndomens semestrar och högtider – till exempel ballongfigurer, partyhattar, leksaker, omslagspapper och rosetter. Objekten är sällsynt dekorativa men antyder samtidigt något obeständigt medan valet av skala och material istället förmedlar en känsla av varaktighet. Bakom den skenbara oförargligheten och till synes perfekta, förföriska ytan finns en allvarsamhet och den spegelblanka poleringen både bjuder in och förskjuter betraktaren. Jeff Koons har själv kommenterat Balloon Dog:
– Som konstnär försöker jag skapa arketypiska bilder och ibland finns en ikonisk sida hos dessa. Det tycks mig som om något ikoniskt måste vara kameleontiskt och mycket följsamt för betraktarens tolkningar. Det kan betyda en sak för en generation och något helt annat för en annan, men så länge de hittar mening kan det leva vidare. Ett verk som Balloon Dog [1994–2000] berör faktiskt detta. Man ser det och man kan komma att tänka på ett barnkalas och det ser ut som en ready-made. Naturligtvis är skalan mycket större än en verklig ballong. Man kan också komma att tänka på en trojansk häst. Även om det är en ballonghund har den en närvaro som en häst … Det finns en annan sida i verket som berör den reflekterande ytan och den handlar om våra tankar och strävanden och begär …
Skulptur efter skulptur öppnar 11 oktober 2014.
Curator: Jack Bankowsky, assisterande curator: Jo Widoff
Läs mer om utställningen här: Skulptur efter skulptur
Utställningen stöds av Brummer & Partners och Clear Channel.
Vid frågor/ytterligare information, kontakta:
Cecilia von Shantz, Kommunikationschef
08-520 235 51
c.vonschantz@modernamuseet.se
För högupplösta pressbilder, vänligen besök: Moderna Museet Press
Jeff Koons citat på engleska:
– As an artist, I strive to create archetypal images, and sometimes these archetypal images have an iconic aspect to them. It seems to me that something that is iconic has to be chameleon-like, very flexible for intepretation by the viewer. It could mean one thing to one generation, and something completely different to another, but as long as they are able to find meaning, it can survive. Pieces like Balloon Dog [1994-2000] are really dealing with this area. You look at it and you could think of a child’s birthday party and it looks like a ready-made. Of course it scale is much bigger than any real balloon. You could also think about it as a Trojan horse. Even though it is a Balloon Dog it has a strong equestrian prescence… There is another aspect to the work that involves the reflective surface, and that’s connected to our thoughts and ambitions and desires…