Att bli europé
Stockholm, 18 oktober 2014 – 11 januari 2015
Curator: Fredrik Liew
Moderna Museet presenterar en separatutställning med konstnären Meriç Algün Ringborg. Hon är född 1983 i Istanbul, avslutade sin konstutbildning 2012 i Stockholm och blev samma år svensk medborgare. Under en längre tid har Algün Ringborg delat sin tid mellan Sverige och Turkiet. 2009-2013 gjorde hon en rad verk som diskuterar identitet, tillhörighet och som direkt återspeglar hennes erfarenhet av rörelser över gränser och mellan kulturer, språk och byråkratier. För första gången presenterar utställningen dessa verk tillsammans.
Verken består av existerande dokument, texter och fakta som med en konsekvent enkelhet och skärpa sammanställts så att det material hon använder konfronterar sig självt. Ett exempel är The Concise Book of Visa Application Forms (2009) där Meriç Algün Ringborg samlat världens alla formulär för visumansökningar och bundit dem till en bok. Enskilda frågor, som ”Lever du och din partner i ett genuint och stabilt förhållande?” kommer också att konfrontera publiken som affischtavlor placerade runtomkring i museets lokaler.
– Ämnet för utställningen är minst sagt angeläget. De byråkratiska såväl som fysiska murarna i världen blir allt fler. Att kontrollera människors rörelser har blivit staters sätt att rättfärdiga sin existens i en allt mer global värld. Inomstatligt märks också tydligt nationalistiska strömningar, nyligen har nynazister tillåtits paradera på Sveriges offentliga gator och torg, och ett nationalistiskt och populistiskt parti med rötter i vit makt-rörelsen har blivit tredje största parti i det svenska riksdagsvalet, säger curator Fredrik Liew.
I verket Ç (The Unfortunate Letter) (2013) har konstnären samlat brev adresserade till henne från företag och myndigheter som inte stavat hennes namn korrekt. Flera datorer klarar inte av att hantera cediljen i Meriç, som utesluts eller ersätts med till exempel % eller & #231. Verket är ett slående exempel på hur strukturell och institutionaliserad frågan om identitet och tillhörighet är. De byråkratiska systemen erkänner helt enkelt inte alla personers identitet, de tillåter dem inte att vara utan anpassning till en urgammal konstruktion (det svenska alfabetet). Symptomatiskt nog faller bokstaven ç bort till och med i Migrationsverkets försändelser. I utställningen visas även verken Becoming European (2012), Ö (The Mutual Letter) (2011) och Blue River Red Border (2013). I Becoming European har Algün Ringborg stämplat de datum mellan 2007-2012 som hon befunnit sig innanför EU:s gränser i färger som representerar Migrationsverkets utdelade status. Blå: turist; röd: temporärt uppehållstillstånd; lila: avvaktande; svart: permanent uppehållstillstånd; och grön: väntan på medborgarskap.
Som en del av utställningen deltar Meriç Algün Ringborg också i Stockholm Literature på Moderna Museet. Där presenterar hon två verk som fokuserar på identiteten som konstnär och upphovsman. Under 2013/14 har Algün Ringborg gjort textbaserade verk där hon påtvingat sig själv strikta regler för skapandet genom att uteslutande använda exempelmeningar från Oxford English Dictionary. Dessa arbeten behandlar frågor om rörelsefrihet från en annan vinkel än utställningens övriga verk. Istället för att blottlägga absurditeten i vissa av de ramar och sammanhang som forceras på människor så talar Algün Ringborg här om att skapa ett aktivt subjekt utifrån rådande omständigheter. Hur påverkar normativa system, konventioner och restriktioner vad som är möjligt att säga? Och hur kan man finna metoder eller utrymme att agera i eller mellan dessa system?
Press välkomnas till öppen vernissage av Moment – Meriç Algün Ringborg fredagen den 17 oktober kl 18-20.
Kl 18.30 Samtal mellan Meriç Algün Ringborg och Fredrik Liew, curator
För frågor och ytterligare information, kontakta:
Kristin Ek, pressekreterare, 0709 – 52 23 62
k.ek@modernamuseet.se
För högupplösta pressbilder, vänligen besök: Moderna Museet Press
En större värld
Vi befinner oss i en tid då det är nödvändigt för ett konstmuseum att ompröva sin verksamhet, vad det är man visar och samlar. Idag finns inte längre ett dominerande centrum för konst som Paris och New York en gång var, istället uppstår nya broar mellan språk och traditioner. Kartan ritas om och Moderna Museet ska vara i takt med alla de konstnärer som befinner sig i ständig rörelse mellan språk och kontinenter, från ett centrum till ett annat. Läs mer: En större värld
Stockholm Literature
Läs mer: Stockholm Literature