Utställningen Moment – Gunnar Smoliansky visar en ny sida av Smolianskys konstnärskap där han lyfter den fotografiska teknikens möjligheter. I Den nya sakligheten – från Paul Strand till Anna Riwkin möter besökarna fotografi och film ur Moderna Museets fantastiska samling – av exempelvis Berenice Abbott, Walker Evans, August Sander och många fler.
Det fotografiska mediet har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Den digitala tekniken har gjort att vi genom våra kameror, datorer och telefoner konsumerar fotografiska bilder på ett helt annat sätt än tidigare. En bild tas och läggs direkt ut på nätet och blir allas egendom. Som en motreaktion på detta kan man se andra tendenser växa fram inom fotokulturen. De äldre fotografiska materialen har blivit intressanta att undersöka. Många unga fotografer använder film och kombinerar analog och digital teknik.
– Gunnar Smoliansky har aldrig lämnat den analoga tekniken. Han är en skicklig kopist, en fotograf som alltid tyckt om att vara i mörkrummet och han har under många år samlat på äldre fotopapper för att kunna fortsätta framställa sina bilder. Man skulle kunna säga att han ligger helt rätt i tiden, eller att tiden hunnit ikapp denne nestor inom svensk fotografi, säger intendent Anna Tellgren.
Gunnar Smoliansky (f. 1933) har i projektet Hand använt sin högra hand som arbetsverktyg och motiv. Under åren 1992 till 1994 arbetade han med projektet och bilderna har aldrig tidigare visats, bilderna har legat och väntat. Först nu anser Smoliansky att tiden är mogen för dem att möta en publik och de presenteras i utställningen Moment – Gunnar Smoliansky.
Den nya sakligheten – från Paul Strand till Anna Riwkin presenterar fotografi ur Moderna Museets samling av fotografer som representerar stilen Die Neue Sachlichkeit. En stil som hade sina rötter inom det realistiska måleriet i 1920-talets Tyskland. Stilen handlade om att hitta den fotografiska bildens egenart. Den tyske fotografen Albert Renger-Patzsch är en av de mest kända företrädarna och han framhöll att hemligheten med bra fotografi låg just i dess realistiska kvalitéer. Samtidigt i San Franciscobukten bildades Group f/64, med medlemmar som Imogen Cunningham och Edward Weston, vilka arbetade med storformatkamera och skapade omanipulerade, skarpa och rena bilder. Bland de tongivande svenska fotograferna finns Arne Wahlberg, som slog igenom med sina välarrangerade bilder av glas från de svenska glasbruken. Läs mer om Den nya sakligheten – från Paul Strand till Anna Riwkin.
Press välkomnas till vernissage av Moment – Gunnar Smoliansky och Den nya sakligheten – från Paul Strand till Anna Riwkin fredag 13 septmber kl 18-20.
Samtal mellan Gunnar Smoliansky och intendent Anna Tellgren kl 18.30 i utställningen.
För frågor och ytterligare information kontakta:
Kristin Ek, pressekreterare, 0709-52 23 62
k.ek@modernamuseet.se
För högupplösta pressbilder, se: Moderna Museet Press
Moment – Gunnar Smoliansky
Moderna Museet i Stockholm 13 september 2013 – 12 januari 2014
Det nya sakligheten – från Paul Strand till Anna Riwkin
Moderna Museet i Stockholm 5 september – mars 2014
Intendent: Anna Tellgren