Plats: Auditoriet, Moderna Museet Stockholm
Lördag 15 januari, kl. 14
Fritt inträde
I ett samarbete mellan Moderna Museet och Xposeptember ges lördagen 15 januari ett unikt tillfälle att se en filmperformance med och av den amerikanske experimentfilmaren Ken Jacobs, en legend och förgrundsgestalt inom den experimentella filmscenen.
I samband med utställningen Image at Work som just nu visas på Rumänska kulturinstitutet, kommer Ken Jacobs för första gången till Sverige för att framföra en filmperformance på Moderna Museet.
I Time Squared belyses Jacobs experimenterande med projicerat ljus. Verket bygger på en teknik där Ken Jacobs använder en enkel analog anordning, The Nervous Magic Lantern, för att manipulera filmprojektorns ljus, där han med hjälp av betraktarens egen perception får stillbilder att röra sig i ett stroboskopiskt flöde av bilder, ett slags optisk villa.
– Ken Jacobs verk utgör ett slags bildens eget arbete – i det stroboskopiska ljuset blir en annan bild än den ursprungligen avsedda synlig. Det är på flera plan plågsamma verk, bilden kränger och pulserar och tycks värka fram en ny betydelse. Ett socialt och politiskt sammanhang blir tydligt, säger Helena Holmberg, curator för utställningen Image at Work.
Som en av grundarna av det amerikanska filmavantgardet har Ken Jacobs (f. 1933) arbetat oupphörligt med film, video och rörlig bild i över femtio år. Bland hans mer kända produktioner kan nämnas Blonde Cobra (1963) och Tom, Tom, The Piper’s Son (1969). Hans filmer CAPITALISM: Slavery (2006) och CAPITALISM: Child Labor (2006) visas i utställningen Image at Work på Rumänska kulturinstitutet 26 oktober 2010 till 19 februari 2011. Båda dessa verk bygger på en digital vidareutveckling av konstnärens berömda filmperformances.
Image at Work är ett projekt initierat av