Daniel Birnbaum och Kristin Lundell Foto: Åsa Lunden/Moderna Museet

17.12 2018

Vad gör en överintendent på dagarna (egentligen)?

Hur gör man för att lära sig uppskatta modern konst, vad gör en överintendent på dagarna (egentligen) och är det förbjudet för en Moderna Museet-anställd att skratta åt konst? Lyssna på premiäravsnittet av Moderna Museet-podden där vår pressekreterare Kristin Lundell träffar den avgående museichefen Daniel Birnbaum för ett samtal om hans år som överintendent, om konst i allmänhet och Moderna Museet i synnerhet.

Vid sidan av det publika arbetet på museet pågår även annan verksamhet i lokalerna på Skeppsholmen. Här utförs dagligen varsam konservering av verk, anordnas konstkurser för exempelvis hemlösa kvinnor och beslutas om vilka verk som ska hämtas upp från magasinet för att placeras i någon av utställningssalarna. Men hur konserverar man egentligen ett konstverk av papper? Hur tänker man när man bestämmer vilka verk som ska köpas in och bli en del av Moderna Museets – och därmed svenska folkets – samling av modern konst? Och hur ska man egentligen bete sig framför en målning av Matisse?

Moderna Museet-podden kommer ut med tio avsnitt under våren. Intromusik: ”Walk on by” av El Perro Del Mar. Avsnittet med Daniel Birnbaum finns att lyssna på här:

Acast
iTunes