Marlene Dumas, Skull (as home), 2007 © Marlene Dumas. Collection Marijke van Warmerdam. Oil on canvas.

Marlene Dumas och Sune Nordgren

Samtal

3.11 2011

Konstnären Marlene Dumas är född 1953 i Kapstaden men bor och arbetar i Amsterdam. Hon är en av vår tids stora målare. Hennes konst vibrerar av engagemang kring frågor om tolerans och acceptans av mänskliga rättigheter och hon går ofta smärtsamt rakt på sak i sina formuleringar. Hennes samtalspartner, curator Sune Nordgren, introducerade Marlene Dumas konst i Sverige 1995 då han var chef för Malmö konsthall.

Den nystartade utställningsserien Moment visar Coming and Going av Marlene Dumas, curerad av Sune Nordgren i samarbete med Ann-Sofi Noring. Det är tretton år sedan Marlene Dumas introducerades i Stockholm med sina porträtt av sydafrikaner i utställningen Sår i det nya Moderna Museet (1998). Den gången hängde hennes konst i ”Arresten”, där den karga miljön förstärkte utsattheten i ansiktenas uttryck.

Den här gången visas hennes konst i en av salarna där samlingen vanligtvis hänger och det är också där, bland hennes målningar, som samtalet sker. Marlene Dumas har ett mycket entusiasmerande sätt att tala om sin konst på, missa därför inte detta fantastiska tillfälle att höra henne själv berätta!

Hennes samtalspartner, curator Sune Nordgren, är född i Lund. Han har arbetat som internationell museichef, är före detta konstnär, formgivare, konstkritiker och programledare för STV. Han introducerade Marlene Dumas konst i Sverige 1995 då han var chef för Malmö konsthall.

Dumas kommer till Stockholm i samband med att hon ska motta Rolf Schock-priset.

Moment: Marlene Dumas

Kontakt: Catrin Lundqvist, intendent