Group 2

Jannicke Låker

Jannicke Låker är född i Drammen, Norge och bosatt i Berlin. Hon arbetar framför allt med video som beskriver olika pinsamheter, plågsamma situationer som man försöker undvika och, om de ändå uppstår, gör sitt yttersta för att förtiga. Dessa visar hon oförskräckt upp framför kameran: en manlig skådespelares patetiska oförmåga att spela arg och hotfull (Sketch for a Rape Scene, 2002) eller en norsk affärsmans ohöljda och självgoda rasistiska fördomar (Beautiful People #1, 2002). Låkers ofta hänsynslösa historier får åskådarna att skruva sig i stolen när hon tar dem med in i berättelsen och visar just det som de inte vill se. Med skruvad humor framställer hon personer i grymt manipulerande och osmakliga situationer, men hon är inte är inte bara betraktare, utan agerar ofta själv i berättelsen och kan på så sätt inte förbli en utomstående kritiker.

9 1/2 minutt, 2000

9 1/2 minutt, 2000
© Jannicke Låker

Videostills

Jannike Låkers videoverk lånar estetik och komposition från såväl hemmavideo som dokumentärfilm. Verket No 17 (1997) befinner sig just i denna skärningspunkt. En kvinna plockar upp en amerikansk turist på gatan och frågar om han vill följa med henne hem. Han tackar ja och går med på att hon filmar honom under tiden. Med smicker och befallningar får hon honom att ta av sig skjortan och dansa för henne. När han till sist protesterar kastar hon sonika ut honom på gatan. Från en skandinavisk horisont ger denna plågsamma film trots allt en befriande motbild till den schablon vi så ofta möter av den svenska kvinnan. Men det är intressant att notera att när verket visades på Whitney Museum of Contemporary Art i New York så var det istället landsmannens, den amerikanska mannens, totala naivitet som hamnade i fokus för tolkningen.

9 ½ minutes är en norsk kvinnas videobrev till sin man som är biståndsarbetare i Afrika. Videon börjar med vackra nordiska naturbilder och fortsätter i hemmet framför ett middagsbord som är dukat för två. Kameran är placerad på mannens sida av bordet och kvinnan talar kärleksfullt in i kameran, till mannen men också till betraktaren. Låker leker med perspektivet och vi blir på en gång betraktare och tjuvtittare som ser något som inte är avsett för oss. Efter några glas vin kommer hennes verkliga känslor fram. Hon är svartsjuk på en färgad kvinna som maken nämnt att han träffat. Kvinnan blir mer och mer aggressiv, tappar kontrollen och avslöjar både sin desperata svartsjuka och sina rasistiska fördomar.

9 ½ minutes visar med en brutal humor det som inte får uttalas. Förlusten av kontroll är central och det är just detta som gör att vi som ofrivilliga voyeurer skrattar samtidigt som vi önskar att vi slapp se.

Magdalena Malm 

 

Mer om utställningen