Andy Warhol framför Brillo Boxes

Andy Warhol Foto: Lasse Olsson/Pressens bild

Warhol 1968

15.9 2018 – 17.2 2019

Stockholm

Visste du att Andy Warhols första egna museiutställning i Europa ägde rum 1968 på Moderna Museet i Stockholm? Den förväntades bli utskälld som amerikansk propaganda – men reaktionerna gick isär. ”Warhol 1968” är en utställning om den tidigare utställningen. Det är också en utställning som förklarar komplexiteten i Warhols konstnärskap utifrån brytpunkten 1968.

Tiden innan 1968 präglades Andy Warhol av både fascination och avsmak för massmedie- och varusamhället. Genom sin bakgrund inom reklamvärlden förstod Warhol samhällets kommersiella mekanismer, något som han monotont och till synes likgiltigt kom att spegla i sitt konstnärskap.

1968 var ett laddat år inom politiken och kulturen i Sverige och världen. Det var också ett dramatiskt år för Warhol och bara några månader efter avslutad utställning i Stockholm utsattes han för ett mordförsök. Efteråt skulle han komma att röra sig i delvis nya banor. Warhol blev en mer kommersiellt beräknande konstnär och gjorde sin signatur till ett varumärke som kunde användas i en rad olika medier.

Återblickar från 1968

I utställningen ”Warhol 1968” blickar vi tillbaka till utställningen från 1968 med hjälp av den numera berömda ko-tapeten, väggfotografier från utställningen, citat och recensioner som ställs mot verk från museets samling, till exempel: Marilyn Monroe in Black and White (1962), Brillo Boxes (1964), Chelsea Girls (1966), Ten-Foot Flowers (1967), Electric Chair (1967) samt Mao (1973) och Cows (1982–1987).

Reaktionerna gick isär

På grund av det politiska vänsterklimatet som rådde 1968 förväntades utställningen ”Andy Warhol” att kritiseras som amerikansk propaganda. Istället kom åsikterna bland landets konstkritiker att gå isär.

I Aftonbladet skrev konstkritikern Bengt Olvång: ”Vi tycker bättre om Oldenburg med hans naiva glädje över plastföremål och hans generösa värme gentemot människor och deras lekar i detta tingsamhälle. Vi känner sympati för Rosenqvist som i senaste numret av Studio International bekänner sig till ’a social realism in blue’. Men vi kan inte förneka Warhol hans plats som intensiv, desillusionerad sanningssökare.”

I Dagens Nyheter var konstkritikern Ulf Linde betydligt mer kritisk: ”På samma sätt som ett ord förlorar sin mening när det upprepas tillräckligt länge förlorar hans bilder så småningom all den ansats till mening som fanns där från början. Kvar blir bara ’ytan’.”

Original och kopia

I ”Warhol 1968” kan du se de olika versionerna av Warhols Brillo Boxes, vars tillkomster tydligt kopplar ihop tiden före och efter 1968. De förklarar också utvecklingen av Warhols konstnärskap och kan leda till diskussioner om vad som kan anses vara original eller kopia i konsten.

Dokumentärfilm

En Brillo Box spelar också huvudrollen i dokumentärfilmen ”Brillo Box (3 ¢ off)” av Lisanne Skyler, som visas i Minibion i anslutning till utställningen. 1969 köpte Skylers föräldrar en ”Brillo Box (3 ¢ Off)” av Andy Warhol för 1 000 dollar. 40 år senare, då Warhols rykte som en visionär samtidskonstnär fastslagits, såldes samma skulptur för mer än 3 miljoner dollar på en rekordauktion hos Christie’s i New York Brillo Box (3 ¢ Off) blandar en humoristisk familjeberättelse med popkonstens historia, följer det ikoniska verket från New York-familjens vardagsrum till den samtida globala konstmarknaden.

Visas med start varje heltimme i Minibion. Längd: 40 min. Visningen har gjorts möjlig av HBO Nordic.

Se trailer: Brillo Box (3ȼ Off) (HBO Documentary Films)

Curator: John Peter Nilsson

Guidade visningar

Curatorvisningar

Lördag 16 september kl 14, med Ylva Hillström, intendent Förmedling
Tisdag 2 oktober kl 17.30, med utställningens curator John Peter Nilsson.

Babyvisningar

Torsdag 25 oktober kl 15–17
Torsdag 6 december kl 15–17

Syntolkad visning

Torsdag 18 oktober kl 17

Visning för gruppbostad

Torsdag 11 oktober kl 16–18

Guidade visningar på olika språk

Guidade visningar på svenska, engelska och fler språk ges regelbundet. Alla visningar och hela programmet till utställningen finns i kalendern.

Lovprogram från 4 år

26 december 2018–5 januari 2019

Under jullovet är alla skollediga barn från 4 år välkomna på lovprogram och drop-in verkstad. Lovprogrammet börjar med visning av utställningen ”Warhol 1968”, sedan skapar vi i Verkstan.

Jullov :Warhol 1968

Samtalsserie SEX TILL ÅTTA

Välkommen till samtalsserien som diskuterar filosofi, estetik och religion i anknytning till det politiska årtalet 1968 och Andy Warhol. Vi diskuterar frågeställningar som: reflekterar Andy Warhols bilder den amerikanska drömmen, eller snarare dess traumatiska undersida? Hur hänger 1968 års estetiska rörelser samman med andra rörelser i samhället? Hur kunde Warhol förena ett liv som praktiserande katolik med sitt dekadenta partyliv?

Fredag 5 oktober 2018: Warhol och den amerikanska drömmen
Fredag 19 oktober 2018: Warhol och rörelserna 1968
Fredag 23 november 2018: Warhol och religionen

SEX TILL ÅTTA – en samtalsserie i anslutning till ”Warhol 1968”

Bilder

Elektriska stolen, akryl, screentryck på duk
Andy Warhol, Elektriska stolen, 1967 © Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / ARS, New York / Bildupphovsrätt 2017
Brilloboxar i utställningen Andy Warhol på Moderna Museet i Stockholm
Brilloboxar i utställningen Andy Warhol på Moderna Museet i Stockholm, 1968. Foto: Nils-Göran Hökby
Andy Warhol, Brillo Soap Pads Box, 1968 © 2018 Andy Warhol Foundation for the Visual Arts / ARS, New York / Bildupphovsrätt 2018
Georg Sessler, Peter Gullers, Utan tite, 1968

Mer om utställningen