Four Months, Four Million Light Years

11.11 2022 – 27.8 2023

Nytt konstverk till Samlingen med samtal 11 november 2022 “Four Months, Four Million Light Years”, en shamanistisk resa och filminstallation av Sara Sejin Chang (Sara van der Heide). Konstnären Sara Sejin Chang (Sara van der Heide), född i Korea och uppväxt i Nederländerna samtalar med Tobias Hübinette, docent i interkulturell pedagogik, fredag 11 november kl. 18–19. Samtalet genomförs på engelska och leds av Hendrik Folkerts, intendent på Moderna Museet.

Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) beskriver sitt verk ”Four Months, Four Million Light Years” (Fyra månader, fyra miljoner ljusår) som en shamanistisk helande resa och en hyllning till alla som har blivit avskurna från sina anhöriga och sina rötter. Textil, pappersbanderoller och teckningar omger videoprojektionen där shamanisktiska dikter, sånger och visioner åkallar förfädernas andar och deras stöd.

Konstverket berättar om de historiska relationerna mellan Nederländerna och Korea, från tidiga holländska koloniala skildringar av asiater, via de enorma förlusterna av människoliv under Koreakriget (1950–1953) till dagens nederländska samhälle. Parallellt synas berättelserna och narrativen bakom de internationella och rasöverskridande adoptionerna – från Korea, Kina och Sydostasien till europiska länder – som följer i historiens och imperialismens spår. Titelns “four months” refererar till en lag som tidigare krävde att ett barn måste ha bott på koreanskt barnhem i minst fyra månader för att kunna adopteras bort.

Verket ”Four Months, Four Million Light Years” (Fyra månader, fyra miljoner ljusår) har nyligen köpts in av Moderna Museet och visas under perioden 11 november 2022 – 27 augusti 2023.

Presentationen genomförs med stöd av Nederländernas Ambassad i Stockholm.