Group 2

Välkommen till Moderna Museets pressrum

Här finner du pressmeddelanden, pressbilder, kontaktuppgifter till pressavdelningen och svar på vanligt förekommande frågor.

Här finns aktuella och tidigare pressmeddelanden.

Som journalist är du välkommen att anmäla dig till Moderna Museets utskick av pressmeddelanden. Du anmäler dig genom att skapa ett konto.

Pressbilder

Här hittar du högupplösta pressbilder för aktuella och kommande utställningar. För att kunna ladda ned högupplösta pressbilder behöver du skapa ett konto.

Pressbilder tillhandahålls endast under utställningsperioden.

Om du vill publicera bilder på verk ur Moderna Museets samling eller arkiv (inklusive tidigare utställningar) kan de skickas mot en avgift, kontakta Bildbyrån.

Bilder på konstverk skyddas av upphovsrättslagen (SFS 1960:729) och får användas endast i nyhetsrapporterande eller konstkritiskt syfte. Bilderna får inte beskäras eller på annat sätt förvanskas, varken i tryck eller webbpublicering. Bildtext och information om copyright måste alltid anges. Mer om upphovsrätt: Bildupphovsrätt i Sverige.

Pressbiljetter

Som journalist är du varmt välkommen att besöka Moderna Museet både i Stockholm och Malmö. Visa din presslegitimation i entrékassan så förser personalen dig med pressinformation om aktuella utställningar. Om du inte har presslegitimation kontaktar du press@modernamuseet.se för ackreditering.

Filma och fotografera

All filmning eller fotografering i redaktionellt syfte i Moderna Museet sker efter överenskommelse. Kontakta pressavdelningen.

För filmning/fotografering i kommersiellt syfte, kontakta Mats Björndal.

Publicerad 23 oktober 2015 · Uppdaterad 26 februari 2019