Ett strykjärn
Ingrid Orfali, Stryk Moby Dick, 1987 © Ingrid Orfali Reprofoto: Albin Dahlström/Moderna Museet (Bilden av verket är något beskuren.) Färgfotografi typ R (Cibachrome), bläck på papper.

Sömnlösa nätter

Från 1980-talet i Moderna Museets samling

Stockholm, 28.2 2023 – 14.1 2024

Under det motsägelsefulla 1980-talet träder en rad starka kvinnliga konstnärskap fram i Sverige och Norden. De utgör navet i utställningen “Sömnlösa nätter”. Titeln är hämtad från Teresa Wennbergs stora videoinstallation ”Nuit Blanche” (1983) som visas på tjugofem TV-skärmar och är ett exempel på hur konstnärerna undersökte tidens nya medier och material.

Konstmarknaden är glödhet, den alternativa konstscenen utmanar, rädslan för hiv och aids präglar samhället, och det kalla kriget tycks gå mot sitt slut. Spår av denna tid, mellan det politiska 1970-talet och formmässigt stramare 1990-talet, finns i Moderna Museets samling.

OBS. Fler pressbilder kommer.

Läppstift och tampong i kombination
Ingrid Orfali, La Chute d'Ariane – Challenge for bloody bastards, 1986 © Ingrid Orfali Reprofoto: Albin Dahlström/Moderna Museet (Bilden av verket är något beskuren.) Färgfotografi typ R (Cibachrome), bläck på papper.
Ett strykjärn
Ett rum med markisrandiga ytor
Daniel Buren, Uppbrutet rum nr 9, 1985 © Daniel Buren Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet.
Markistyg spänt på träramar, reglar
Teresa Wennberg & Pierre Lobstein, Nuit Blanche, 1983 © Teresa Wennberg Foto: Moderna Museet. Videoinstallation
Hand och ljumske
Tuija Lindström, Handen, 1983 © Tuija Lindström.
Gelatinsilverfotografi, diffuserat. Reprofoto: Moderna Museet
Skåp med kärleksmotiv
Kristina Abelli Elander, Love Paradise, 1984 © Kristina Abelli Elander. Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet. Målad plywood, trä, glödlampor.
Bordliknande med tre ben
Eva Löfdahl, Utan titel, 1989 © Eva Löfdahl Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet.
Dentalsten, olja och akryl på MDF och trä.
Böcker och vapen på en fönsterbräda
Andy Warhol, Books and Guns, 1982‒87 © 2023 Andy Warhol Foundation for the Visual Arts
Reprofoto: Albin Dahlström/Moderna Museet. Gelatinsilverfotografi och tråd.
Marika Mäkelä, Snabbt dog vinden, 1985 © Marika Mäkelä Foto: Albin Dahlström/Moderna Museet
Måleri: Olja, pigment och bladguld på duk
Stenar
Gunnar Smoliansky, Ur serien Promenadbilder, 1986 © Gunnar Smoliansky Foundation Gelatinsilverfotografi, kontaktförfarande, tonat. Repro foto: Maria Winsö/Moderna Museet
Åtta fotografier på en vägg
Utställningsvy, Sömnlösa nätter Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet Verk av fotograf Robert Mapplethorpe
Tre konstverk i en sal
Utställningsvy, Sömnlösa nätter Foto: Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet På golvet: Barbro Bäckström, Cirkus JRR, 1988. På väggen till vänster Stig Sjölund, Utan titel, 1988. I mitten Marika Mäkelä, Snabbt dog vinden, 1985.
Utställningsvy, Sömnlösa nätter Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Utställningsvy, Sömnslösa nätter Foto: Åsa Lundén/Moderna Museet
Ett rum med randiga ytor
Daniel Buren, Uppbrutet rum nr 9, 1985 © Daniel Buren Foto: Dustin Montazer/Moderna Museet.
Markistyg spänt på träramar, reglar
Fotografi av målningen hängandes på en mörkblå vägg
Cecilia Edefalk, En annan rörelse, 1990 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet © Cecilia Edelfalk Bildupphovsrätt 2023
Installationsvy över utställningen. Skulpturer är placerade på ett vitt podium, med två konstverk hängande på en vit vägg i bakgrunden.
Installationsvy Foto: Dustin Montazer/Moderna Museet. I mitten: Utan titel (1989), skulptur, Eva Löfdahl © Eva Löfdahl
Fotografi av konstverket Handen, hängt på en mörkblå vägg
Tuija Lindström, Handen, 1983 © Tuija Lindström Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Bild av en röd målning placerad på trästativ. I bakgrunden: stolar, konstverk hängde på vita väggar.
Matts Leiderstam, Rekonstruktion, 1989-2016 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet © Matts Leiderstam / Bildupphovsrätt 2023
 Fotografi av de två konstverken hängde på en mörkblå vägg
Ingrid Orfali, La Chute d'Ariane, Challenge for bloody bastards (1986) och Moby Dick repasse, Stryk Moby Dick (1987) Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet © Ingrid Orfali / Bildupphovsrätt 2023