tre personer sitter på plankor i utställningsrum
Adèle Essle Zeiss, Statolit, 2023 Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet Bildupphovsrätt 2023

Adèle Essle Zeiss

Statolit

Malmö, 18.2 2023 – 3.9 2023

Den 18 februari öppnar Moderna Museet Malmö utställningen ”Lars Englund –Under arbete”. Samtidigt presenteras också installationen och performanceverket ”Statolit” av Adèle Essle Zeiss. I museet uppstår en dialog mellan konstnärskap, över generationer, i ett intresse för rörelse och balans.

Adèle Essle Zeiss
Statolit

Installation och performance (se separata performancedatum)
18.2 – 3.9 2023

Curator: Elisabeth Millqvist

Lastkajen

Adèle Essle Zeiss ”Statolit” är en installation­ och performance för tre dansare som kommer att uppföras vid ett flertal tillfällen under utställningsperioden. ”Statolit” visas som en pendang till utställningen om Lars Englund.

”Statolit” presenterades första gången på Galleri Mejan i Stockholm 2018 och ingår i Moderna Museets samling. Adèle Essle Zeiss använder enkla material – tre långa träplankor är horisontalt placerade i rummet, på vardera är en cementsäck placerad, fastsatt med spännband. På andra sidan plankan sitter en dansare, kroppens tyngd balanseras mot säcken som utgör motvikt. En liten förflyttning förändrar plankans höjd och påverkar rörelsen. Installationen kompletteras med dokumentation när dansare inte är på plats.

Essle Zeiss sätt att arbeta med få och vardagliga material, så att fokus hamnar på skiftningarna i rörelse, har paralleller till Englunds konstnärskap. I ett samtal med henne kom det fram att hon kontaktat honom angående hans skulpturer. Jag ser fram emot att konstnärernas olika uttryck nu kommer att mötas på museet, säger Elisabeth Millqvist, Moderna Museets chef och utställningens curator.

Adèle Essle Zeiss är utbildad dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan och har en masterexamen i fri konst från Kungliga konsthögskolan i Stockholm. ”Statolit” var en del av utställningen ”Svenska förvärv: Tändstickor”, 2022 på Moderna Museet Stockholm. 2021 visade Accelerator, Stockholms universitet, den hittills mest omfattande presentationen av hennes performanceverk och hon har även presenterats av MDT, Haninge konsthall, konstparken Ulvshälls hällar samt i Danmark på Den Frie/Dansehallerne.

PRESSVISNING ÄGER RUM PÅ MODERNA MUSEET MALMÖ TORSDAGEN DEN 16 FEBRUARI KL 10 I NÄRVARO AV ELISABETH MILLQVIST OCH ADÈLE ESSLE ZEISS.

För att anmäla önskemål om att närvara, OSA till press.malmo@modernamuseet.se. Vänligen uppge för vem eller vilka du rapporterar.

För fler pressbilder eller frågor, vänligen kontakta Alexandra Giertz, Press- och kommunikationsansvarig via mail.

Tel: +46 406857940

Mobil: +46 734228739