Foto av hängande skulptur gjord av metallbitar
Lars Englund, Relativ, 1982 Foto: Prallan Allsten/Moderna Museet

Lars Englund – Under arbete

Malmö, 18.2 2023 – 3.9 2023

Den 18 februari öppnar Moderna Museet Malmö utställningen ”Lars Englund –Under arbete”. Samtidigt presenteras också installationen och performanceverket ”Statolit” av Adèle Essle Zeiss. I museet uppstår en dialog mellan konstnärskap, över generationer, i ett intresse för rörelse och balans.

Lars Englund
Under arbete
18.2 – 3.9 2023
Curator: Elisabeth Millqvist

Vänstra galleriet (plan 2)

Under arbete – så kan Lars Englunds undersökningar av material och former beskrivas. Englund både återkommer till och förändrar ständigt sina uttryck. Han har samarbetat med cement- och gummifabriker, utgår från maskinkomponenter och industrimaterial, byter skala från modell till monumental och inspireras av tunnelbanan såväl som barockarkitektur. Utställningen spänner från tidigt 1950-tal med målningar som sällan visats, till skulpturer från 2000-talet.

Vi kan känna igen de material Lars Englund använder från husfasader och verkstäder. Genom sina val uppmärksammar han oss på det vardagliga och låter det vara det extraordinära, säger Elisabeth Millqvist, utställningens curator och chef för Moderna Museet Malmö.

Utställningen visar skulpturer både från Moderna Museets samling och konstverk som lånats in främst från konstnären. Titlarna lyfter fram Englunds fokus på form: ”Volym”, ”Sfär” och ”Pars Pro Toto” (del av helhet). Skulpturerna, som ofta hänger från taket, samspelar med rummen och markerar riktningar. Det finns inte en bestämd utgångspunkt utan vi rör oss i förhållande till och runt de abstrakta och geometriska formerna. Konstverken skapar en dialog med byggnadens industriella historia som elektricitetsverk ritat av John Smedberg uppfört 1901 och även med Tham och Videgårds museiarkitektur från 2009 med den karaktäristiska perforerade metallfasaden, ett material som också Englund använt i sina verk.

Lars Englund är född 1933 i Stockholm och bor i Jonstorp i Skåne. Han uppmärksammades med en stor retrospektiv separatutställning på Moderna Museet i Stockholm 2005. Separatutställningar i Skåne omfattar Dunkers kulturhus i Helsingborg 2003, Lunds konsthall 2002 och Krapperups konsthall i Höganäs 1998. Under åren har han också haft uppmärksammade internationella utställningar i Venedig, Warszawa, New York och senast 2021 på Centre Pompidou, Paris i utställningen [Aerodream]. Englund har också utfört flera offentliga gestaltningar både inom och utomhus, exempelvis vid polishuset i Stockholm 1975 och i Hammarby sjöstad i Stockholm 2010.

Utställningen är gjord i samarbete med Yvonne Möller.

PRESSVISNING ÄGER RUM PÅ MODERNA MUSEET MALMÖ TORSDAGEN DEN 16 FEBRUARI KL 10 I NÄRVARO AV ELISABETH MILLQVIST OCH ADÈLE ESSLE ZEISS.

För att anmäla önskemål om att närvara, OSA till press.malmo@modernamuseet.se. Vänligen uppge för vem eller vilka du rapporterar.

För fler pressbilder eller frågor, vänligen kontakta Alexandra Giertz, Press- och kommunikationsansvarig via mail.

Tel: +46 406857940

Mobil: +46 734228739