Sju rum och en trädgård
Rashid Johnson och Moderna Museets samling
Stockholm, 30.9 2023 – 8.9 2024
Rashid Johnson (f 1977, Chicago, USA) räknas till en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. I målningar, skulpturer, filmer, performanceverk och fotografier utgår han lika mycket ifrån sin egen bakgrund som från konst- och kulturhistoria och skapar brännande reflektioner kring människans villkor i vår omvälvande tid.
”Sju rum och en trädgård” är den tredje utställningen i museets nya samlings-presentation där konstverk från samlingen visas i tre skiftande tematiska utställningar.
Tillsammans gör utställningarna djupdykningar i olika berättelser ur konsthistorien och ersätter det tidigare kronologiska formatet. På så sätt möter publiken över tid fler verk ur Moderna Museets samling, som är en av Europas främsta av modern och samtida konst.
Till hela pressmeddelandet (PDF)
Pressrummet kommer att efter hand fyllas på med installationsbilder.
Vid förfrågan kan du också få den skrift som nämns i pressmeddelandet, i PDF-format via e-post. Skicka ett meddelande till press@modernamuseet.se
Från vänster: Eliott Erwitt, Pittsburgh, Pennsylvania, USA, 1950, © Elliott Erwitt/Magnum Photos, Negro, Rashid Johnson, 2001
Från vänster: Roman Notes, Cy Twombly, 1970 © Cy Twombly Foundation. Utan titel, Ernest Mancoba, 1962 Courtesy: Estate Ferlov Mancoba, Copenhagen. Journey, Herbert Gentry, 1973 © Elliott Erwitt / Magnum Photos. Til min søster, Asger Jorn, 1952 © Donation Jorn, Silkeborg/ Bildupphovsrätt 2023
Från vänster: Untitled, Lee Bontecou, 1959 ©️ Lee Bontecou 2023 All Rights Reserved. Painting Made by Dancing, Niki de Saint Phalle, Robert Rauschenberg, 1961 © Niki Charitable Art Foundation/Bildupphovsrätt 2023. Tertia, Barnett Newman, 1964 © Barnett Newman / Bildupphovsrätt 2023. Brace, Ellen Gallagher, 1997 ©️ Ellen Gallagher. Punch, Peek & Feel, Lee Lozano, 1967-1970 © The Estate of Lee Lozano. Courtesy Hauser & Wirth. Carnation sanguine, Jean Dubuffet, 1950 © Jean Dubuffet / Bildupphovsrätt 2023. Emblema 70, Rubem Valentim, 1970 © Rubem Valentim. Untitled, Toshimitsu Imaï, 1981 © Toshimitsu Imaï. Roman Notes, Cy Twombly, 1970 © Cy Twombly Foundation. Utan titel, Ernest Mancoba, 1962 Courtesy: Estate Ferlov Mancoba, Copenhagen
Från vänster: Tadana VI, Tadeusz Kantor, 1957 ©️ Tadeusz Kantor. The Wooden Horse: Number 10 A, Jackson Pollock, 1948 ©The Pollock-Krasner Foundation/Bildupphovsrätt 2023. Untitled (Edge Painting), Sam Francis, 1968 © 2023 Sam Francis Foundation, California / Bildupphovsrätt. Transparent Painting: Ultramarine Blue, Marcia Hafif, 1982 ©️ Marcia Hafif. Journey, Herbert Gentry, 1973 © Elliott Erwitt / Magnum Photos. Deux têtes, Karel Appel, 1964 © Karel Appel/Bildupphovsrätt 2023. Til min søster, Asger Jorn, 1952 © Donation Jorn, Silkeborg/ Bildupphovsrätt 2023. Figure in Marsh Landscape, Willem de Kooning, 1966 © The Willem de Kooning Foundation, New York/Bildupphovsrätt 2023. Variation sur un rectangle, Jean Fautrier, 1957 © Jean Fautrier / Bildupphovsrätt 2023. Sans titre, Etel Adnan, 1973 ©️ Etel Adnan. Off Square, Stanley Whitney, 2016 © Stanley Whitney
Från vänster: Blåmärkesmålningar “Song for Charles”, “Old Time Religion”, “Dexterity”, “Get in Line”, ”A Jackson In Your House”, “The Waltz”, Rashid Johnson, 2023 © Rashid Johnson
Till vänster: Spirande Janus, Louise Bourgeois, 1968 © The Easton Foundation/VAGA at ARS, NY/Bildupphovsrätt 2023. Till höger: Blåmärkesmålning "Song for Charles", Rashid Johnson, 2023 © Rashid Johnson
Till vänster: Spirande Janus, Louise Bourgeois, 1968 © The Easton Foundation/VAGA at ARS, NY/Bildupphovsrätt 2023. Till höger: Blåmärkesmålning "Song for Charles", Rashid Johnson, 2023 © Rashid Johnson
Serien utgörs av vykort där baksidan har information om klockslag när On Kawara gick upp och var han vid tillfället befann sig. On Kawara sände två vykort per dag från olika platser i världen, till vänner och bekanta. Serien påbörjades i Mexico City 1968 och pågick utan avbrott till september 1979, då On Kawara var i Stockholm. Under sin vistelse i Stockholm blev han bestulen på sitt material och därför avslutade han "I Got Up". Samtliga 116 vykort i Moderna Museets samling är sända till Pontus Hultén och täcker tidsspannet 14 maj–7 september 1972. Alla vykorten visas i utställningen.
Till höger: "Home", 2023, Rashid Johnson © Rashid Johnson. Till vänster: I GOT UP (sekvensen 14 maj–7 september 1972), On Kawara, 1972,
Från vänster till höger: Untitled (Chair), Rashid Johnson, 2023 © Rashid Johnson. Untitled, Lee Bontecou, 1959 ©️ Lee Bontecou 2023 All Rights Reserved. Painting Made by Dancing, Niki de Saint Phalle, Robert Rauschenberg, 1961 © Niki Charitable Art Foundation/Bildupphovsrätt 2023. Tertia, Barnett Newman, 1964 © Barnett Newman / Bildupphovsrätt 2023. Brace, Ellen Gallagher, 1997 ©️ Ellen Gallagher. Punch, Peek & Feel, Lee Lozano, 1967-1970 © The Estate of Lee Lozano. Courtesy Hauser & Wirth. Carnation sanguine, Jean Dubuffet, 1950 © Jean Dubuffet / Bildupphovsrätt 2023. Emblema 70, Rubem Valentim, 1970 © Rubem Valentim. Untitled, Toshimitsu Imaï, 1981 © Toshimitsu Imaï. Roman Notes, Cy Twombly, 1970 © Cy Twombly Foundation. Utan titel, Ernest Mancoba, 1962 Courtesy: Estate Ferlov Mancoba, Copenhagen. Tadana VI, Tadeusz Kantor, 1957 ©️ Tadeusz Kantor. The Wooden Horse: Number 10 A, Jackson Pollock, 1948 ©The Pollock-Krasner Foundation/Bildupphovsrätt 2023. Untitled (Edge Painting), Sam Francis, 1968 © 2023 Sam Francis Foundation, California / Bildupphovsrätt. Transparent Painting: Ultramarine Blue, Marcia Hafif, 1982 ©️ Marcia Hafif. Journey, Herbert Gentry, 1973 © Elliott Erwitt / Magnum Photos. Deux têtes, Karel Appel, 1964 © Karel Appel/Bildupphovsrätt 2023. Til min søster, Asger Jorn, 1952 © Donation Jorn, Silkeborg/ Bildupphovsrätt 2023. Figure in Marsh Landscape, Willem de Kooning, 1966 © The Willem de Kooning Foundation, New York/Bildupphovsrätt 2023. Variation sur un rectangle, Jean Fautrier, 1957 © Jean Fautrier / Bildupphovsrätt 2023. Sans titre, Etel Adnan, 1973 ©️ Etel Adnan. Off Square, Stanley Whitney, 2016 © Stanley Whitney
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Med benäget tillstånd av Rashid Johnson och Hauser & Wirth
Konstnären bör uppbåda all sin energi, uppriktighet och största möjliga anspråkslöshet för att undvika de gamla klichéerna i sitt arbete."