Skymningsland

Malmö, 29.10 2022 – 9.4 2023

Den 29 oktober öppnar Moderna Museet Malmö den internationella grupputställningen Skymningsland. Med ett flertal storskaliga nyproduktioner utforskar utställningen upplevelsen av att stå på tröskeln till det okända. Detta att inse att världen och vardagen, som vi känner den, inte kommer att kunna fortsätta att vara på samma sätt, men att inte heller veta vad som väntar i dess ställe. Skymningsland är Moderna Museet Malmös stora satsning för hösten 2022 och våren 2023.

Skymningsland
29 oktober 2022 – 9 april 2023
Curator: Joa Ljunggren
Turbinhallen, Nya och Högra Gallerierna

Kombinationen av ekologisk, geopolitisk och demokratisk kris oroar och skrämmer. Samtidigt pekar olika rörelser och initiativ mot möjligheter till positiva paradigmskiften – mot mer livsbejakande sätt att tänka och leva. Skymningen – övergången från dag till natt – kan således förknippas med rädsla inför det annalkande mörkret, men också med kreativitet och med fruktbara möten mellan fantasi och verklighet.

Som utställning rör sig Skymningsland bortom dokumentära och verifierbara fakta. Genom konsten försöker den i stället gestalta själva gränstillståndet – skymningslandet. Flera av konstverken är skapade specifikt för utställningen och hämtar sin näring någonstans mellan förstörelse och tillblivelse, förvirring och klarsynthet, rädsla och hopp.

Skymningsland förverkligas inom ramen för hela museets fokus under 2022 på konstnärlig nyproduktion och minskade transporter. En viktig del av projektet består av föreläsningar, läsecirklar och workshops. Här medverkar konstnärer, författare och forskare, liksom representanter för omställningsrörelsen och organisationer som arbetar för att värna demokratin.

Medverkande konstnärer: Isabelle Andriessen, Alberta Whittle, Rose-Marie Huuva, Yael Bartana, Anna Ling, Aernout Mik, Sandra Mujinga, Stina Siljing, Ingrid Elsa Maria Ogenstedt, Ida Persson, och Jonas Staal.

Utställningen stöds av Mondriaan Fund, Nederländerna.

För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra Giertz, kommunikationsansvarig
tel 0734-228739