Björn Lövin, Vagn ”Full fart framåt”, 1988 Foto: Therése Asplund. Björn Lövins skulptur Vagn ”Full fart framåt” i utställningen på Verket i Avesta, sommaren 2023.

Konstnären Björn Lövins miljö ”C – Kampen om verkligheten” bevaras för framtiden i Moderna Museets samling

En generös gåva till Moderna Museet

Björn Lövins skulpturer Vagn ”Full fart framåt” och DÄDSK visas just nu i en utställning på Verket i Avesta. Sedan överlämnas de som gåva till Moderna Museet. På så sätt säkerställs att samtliga skulpturer som finns kvar från konstnärens banbrytande utställning och miljö ”C – Kampen om verkligheten” bevaras och kan visas för framtida generationer. Bakom den generösa donationen står Lövins döttrar.

Björn Lövin (1937–2009) sökte sig bortom traditionella konstgenrer och var en av de första i Sverige som under det sena 1960-talet började arbeta med rumsliga installationer, vid tiden så kallade miljöer. De visades bland annat på institutioner som Moderna Museet och Kulturhuset i Stockholm samt Centre Pompidou i Paris.

Skulpturerna Vagn ”Full fart framåt” och DÄDSK (som ska utläsas ”Det är du som kan!”) ingår i Lövins miljö C – Kampen om verkligheten som publiken för första gången mötte på Kulturhuset i Stockholm 1988.

Genom donationen av de två verken till Moderna Museets samling sammanförs nu samtliga nio skulpturer som finns bevarade från Björn Lövins banbrytande miljö C – Kampen om verkligheten med tillkomstår 1988.

Läs hela pressmeddelandet: Björn Lövins skulpturer doneras till Moderna Museet

Björn Lövin, DÄDSK (Det är du som kan!), 1988 Foto: Åsa Lundén/ Moderna Museet. DÄDSK i Moderna Museets utställning "Björn Lövin: Den omgivande verkligheten" 2022.