foto av ansikte som tittar sig i spegel
Mouna Jemal Siala, Ur serien No to Division, 2013 ©Konstnären

Oläkt

Malmö, 2.3 2024 – 15.9 2024

Den internationella grupputställningen ”Oläkt” navigerar i kölvattnet efter upproren och revolutionerna som svepte över i arabvärlden med början 2010. Händelserna förändrade tillvaron för miljontals människor och många berörda bor i dag i Sverige. Moderna Museet Malmö presenterar nu sjutton konstnärer som på olika sätt arbetat med detta tumultartade och fortsatt pågående kapitel i historien.

Konstnärer: Asim Abdulaziz, Aya Albarghathy, Muhammad Ali, Héla Ammar, Marwa al-Sabouni, Selim Ben Sheikh, Shady Elnoshokaty, Safaa Erruas, Hadia Gana, Khaled Hafez, Diana Jabi, Rachid Koraichi, Moataz Nasr, Adrian Paci, Mario Rizzi, Fethi Sahraoui och Mouna Jemal Siala.

Curatorer: Abir Boukhari och Joa Ljungberg

Utställningen visas i Turbinhallen och på Lastkajen

PRESSVISNING: Torsdag 29 februari kl 10. Mer information nedan.

Under mitt liv har jag sett hopp och förtvivlan trassla ihop sig i obevekliga cykler, såväl i arabiska länder som i resten av världen. Varje soluppgång ger en strimma av hopp – om ett bättre liv, en ny början – bara för att försvinna igen när ödet envist upprepar: ”Inte den här gången”, Abir Boukhari, co-curator för ”Oläkt”.

Utställningen ”Oläkt” skildrar existentiella upplevelser under stora samhälleliga omvälvningar. Den rör sig genom känslor av hopp och förtvivlan, och tar oss till platser bortom den politiska analysen. Med skulptur, målning, teckning, film och fotografi bygger utställningen ett poetiskt narrativ snarare än en historisk redogörelse. Konstnärerna som presenteras är huvudsakligen baserade i Algeriet, Egypten, Jemen, Libyen, Marocko, Syrien och Tunisien, men också i Albanien, Italien, Rumänien och Sverige.

När jag för länge sedan bjöd in Abir att samarbeta kring projektet var hon först tveksam; ämnet var fortfarande ett öppet sår. Nu, flera år senare, är vi på väg att förverkliga utställningen. Det känns både mäktigt och viktigt, särskilt med tanke på att många som drabbats hårt numera bor i Sverige, säger Joa Ljungberg, co-curator för ”Oläkt”.

Under utställningsperioden aktiveras Verkstan under ledning av konstnären Rami Khouri. Besökare till utställningen är välkomna att sitta ner och arbeta med lera och text på egen hand och under särskilda workshop-tillfällen.

Fördjupning och program under utställningen

2 mars: No to Division: Workshop om social sammanhållning med konstnären Mouna Jemal Siala

2 mars: Walk-and -talk: Specialvisning med konstnärerna Muhammad Ali, Héla Ammar, Selim Ben Cheikh, Shady Elnoshokaty, Safaa Erruas och Khaled Hafez. Under ledning av utställningens curatorer Abir Boukhari och Joa Ljungberg.

4 maj: Kriget mot kulturarven: Föredrag med författaren Anders Rydell

18 maj: Konstnärsmöten: Ytterligare konstnärer, som verkar i regionen och som arbetat med utställningens tematik, presenterar sina arbeten.

23 maj: Om arkitekturens möjligheter att såväl skapa som motverka konflikter: Föreläsning med den Homs-baserade arkitekten Marwa Al-Sabouni (digitalt).

För uppdateringar se webbplats: www.modernmuseet.se

Pressvisning torsdag 29 februari kl 10 på Moderna Museet Malmö i närvaro av curatorerna Abir Boukhari och Joa Ljungberg samt konstnärerna Muhammad Ali, Héla Ammar, Selim Ben Cheikh, Shady Elnoshokaty, Safaa Erruas, Khaled Hafez och Mouna Jemal Siala.

OSA senast 27 februari till Alexandra Giertz på a.giertz@modernamuseet.se. Pressvisningen är för journalister eller skribenter. Vid anmälan ber vi dig ange för vilken tidning eller medium du skriver.

För pressmaterial och högupplösta bilder, besök www.modernamuseet.se/press

Om du har frågor eller önskar ytterligare information, kontakta Alexandra Giertz, kommunikationsansvarig Moderna Museet Malmö, på a.giertz@modernamuseet.se eller 073-4228739

Moderna Museet Malmö är en del av statliga Moderna Museet och finansieras av Malmö stad, Region Skåne och svenska staten.

guldbroderi på svart botten
Diana Jabi, Ur serien Home Sweet Home, 2016 Courtesy: Konstnären
Kvinna med ett streck i ansiktet
Mouna Jemal Siala, Ur serien No to Division, 2013 Courtesy: Konstnären