Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 2, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson

Laurie Anderson

Looking into a Mirror Sideways

Stockholm, 1.4 2023 – 3.9 2023

Gränsöverskridande bild- och scenkonstnär, kompositör, filmskapare och författare. Laurie Anderson är en legendarisk gestalt och pionjär inom amerikansk avantgardekonst, experimentell musik och independentkultur. Berättande, lyssnande och språk är kärnan i hennes konstnärskap. 

I Andersons största separatutställning hittills i Europa gestaltas en berättelse om tid, plats och existens. Här möter besökaren ett urval verk från 1970-talet och fram till idag, samt helt nya platsspecifika produktioner: konceptkonst, performance, innovativa musikinstrument, kompositioner, scenuppsättningar liksom den aktivistiska och politiska konsten. Utställningen samlar fysiska material och tekniker – måleri, skulptur, analogt fotografi, ljudband och filmremsor – och nya digitala världar så som virtual reality. 

Laurie Anderson föddes 1947 i Glen Ellyn utanför Chicago. Hon har svenskt påbrå genom sin farfar från Djupviken i Dalsland. 

Curator: Lena Essling 

Fler pressbilder och mer information kommer.

Biografi Laurie Anderson

Utställningsfolder

Om du önskar Laurie Andersons bok ”All the Things I Lost in the Flood” (2017) som PDF via e-post, kontakta oss på press@modernamuseet.se

Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 Virtual reality-installation, installationsbild. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Laurie Anderson & Hsin-Chien Huang, To the Moon, 2018 Virtual reality-installation, installationsbild. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Info: VR-installation av Laurie Anderson och Hsin-Chien Huang. To the Moon använder bilder och liknelser från grekisk mytologi, litteratur, vetenskap, rymden, sci-fi och politik, och skapar en imaginär och fantastisk ny måne. Under den 15 minuter långa VR-upplevelsen skjuts tittaren ut från jorden, vandrar på månens yta, glider genom rymdskräp, flyger genom DNA-skelett och lyfts upp på sidan för att sedan kastas sedan iväg och ut från ett månberg.
Laurie Anderson, ARK – Cloud, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Videoinstallation, polyester, metallnät, dimma. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – The Ark, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet Info: Videoinstallation, ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, Installationsbild: ARK – The Ark och All the Animals., 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, ARK, 2023 Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, ARK – Lifeboat, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet Info: Eka ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – All the Animals, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Animatronisk get, plast. lera och högtalare. Ur "Scener från ARK", ett pågående arbete för Manchester International Festival som äger rum hösten 2024.
Laurie Anderson, ARK – Commotion, 2023 Platsspecifik teckning/målning. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Talking Pillow, 19977/2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: Ljud, Tightrope (1993)
Laurie Anderson, Installationsbild med When You We're Hear, 2023 Mikrofoner, förstärkare, träsockel. Tillägnad Nikola Tesla. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Prisoner's Dream, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, med fotografiserien Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: En serie självporträtt från 1975.
Laurie Anderson, Installationsbild, med fotografiserien Looking into a Mirror Sideways, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. Info: En serie självporträtt från 1975
Laurie Anderson, Handwriting (Mudra), 1972‒1982 Båt, Väg, Fängelse, Minne. Avgjutningar av handgester, pappersmassa. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Till vänster: digital video Hidden Inside Mountains (2005). Till höger: platsspecifik teckning/målning (2023)
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet. På golvet Sideways (2012)
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Laurie Anderson, Sidewalk, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet.
Videoinstallation, strimlat papper med text ur Fjodor Dostojevskij: Brott och straff (1866). Producerad för The Glenbow Museum, Calgary.
Laurie Anderson, Installationsbild, Scroll, 2021 Artist book, AI-genererad text hämtad ur Bibeln och från texter av konstnären.
Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild med I'll Be Your Mirror, 2023 Photo: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Hearring, 1997 Örhänge med ljudfil ca 20 sekunder: “Hey, you! I'm right behind you. Hello, it's me. I'm right behind you.”
Smyckesdesign av Josiah Dearborn, teknisk utformning av Bob Bielecki. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Installationsbild, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Neon violin and bow, 1982/1985 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, Citizens, 2021 Videoinstallation, lerfigurer. Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 1 1, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson
Ung kvinna som tittar in i en spegel från sidan
Laurie Anderson, Absent in the Present: Looking into a Mirror Sideways 2, 1975 Ur serie, självporträtt. © Laurie Anderson
Hund som spelar piano
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Teckning av hund som rör sig runt
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Stillbild ur film © Laurie Anderson Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Kvinna håller en hund i sina armar
Laurie Anderson, Heart of a Dog, 2015 Photo: Sophie Calle © Laurie Anderson
Repro: Albin Dahlström/Moderna Museet Med fokus på Laurie Andersons älskade rat terrier Lolabelle, som dog 2011, är filmen Heart of a Dog en personlig essä som väver samman barndomsminnen, videodagböcker, filosofiska funderingar om datainsamling, övervakningskultur och den buddhistiska uppfattningen om livet efter detta, samt innerliga hyllningar till de konstnärer, författare, musiker och tänkare som inspirerar henne.
Kvinna på en scen spelar på en violin
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna spelar synthesizer
Laurie Anderson, Home of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson Info: Konsertfilm av Laurie Anderson som framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Kvinna som dansar
Laurie Anderson, Drum Dance, ur Heart of the Brave, 1986 Stillbild ur film © Laurie Anderson
Info: Ur Home of the Brave, Laurie Andersons konsertfilm, där hon framför låtar från sina tre första album, urval från hennes epos "United States Live" (som i sin helhet omfattar fyra kvällskonserter) samt flera nya låtar integrerade med film, animation, dans och elektronik.
Siluett av en kvinna
Laurie Anderson, United States Part 1-4, 1983 Foto: John B. Cavanagh © Laurie Anderson
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet
Laurie Anderson, vid Moderna Museet, 2023 Foto: Mattias Lindbäck/Moderna Museet