Mihkel Ram Tamm, estländsk filosof och expert på sanskrit, yoga och meditation, blev en guru för många Sovjethippies i Estland och på andra platser. Aare och Julia besöker Rama under tidigt 1970-tal © From the collection of Vladimir Wiedemann

Sovjethippies

Estlands psykedeliska underground under 1970-talet

14.9 2013 – 13.10 2013

Malmö

Utställningen dokumenterar och analyserar den psykedeliska hippierörelsen i Estland under Sovjettiden – en inofficiell och explosiv ungdomsrörelse där såväl akademiker som vagabonder förenades.

Hippierörelsen, som under 1960- och 70-talet lockade hundratusentals ungdomar i väst med ord som ”fred, kärlek och frihet”, gjorde också avtryck på andra sidan järnridån. Med inspiration från friheten i väst och andligheten i öst, utvecklades en motståndskultur där en generation av sovjetiska blomsterbarn frigjorde sig från den officiella ideologin genom rockmusik, kärlek, pacifism och ett utseende som ansågs oacceptabelt för sovjetiska medborgare.

Hippierörelsen i det sovjetiska Estland var inte ett klart definierat fenomen, utan snarare ett distinkt flöde av en explosiv ungdomskultur med en livsåskådning som förenade såväl akademiker som vagabonder. Dock var hippiemodet och stora rockkonserter tillräckligt för att de sovjetiska myndigheterna skulle se rörelsen som ett politiskt hot som skulle kunna undergräva regimen. Ju mer absurd verkligheten blev, desto mer fanatisk blev den sovjetiska flowerpowerrörelsen. De skapade sin egen värld i skuggan av hårda regler och förtryck, och motsatte sig det rådande politiska systemet genom ett symboliskt uttryck.

Curators: KIWA & Terje Toomistu

Vladimir Wiedermann och Dmitri Petrjakov mediterar i snön i Tallin, 1982