Johan Röing, Nefertiti, 2008-2012 © Johan Röing Bildupphovsrätt 2019

Johan Röing

25.5 2019 – 6.10 2019

Malmö

Under sommaren presenteras den Malmöbaserade konstnären Johan Röing i en utställning på Moderna Museet Malmö.

Johan Röing (f. 1958) är först och främst skulptör. Han arbetar med olika material men företrädesvis med trä och metall. Det är just hans träskulpturer som utställningen på Moderna Museet fokuserar på. I Nya galleriet visas ett tjugotal verk som spänner över mer än fyra decennier, 1972–2019.

Röings både enkla och råa skulpturer föreställandes människor eller djur kan vid en första anblick påminna om verk från 1980-talets tyska så kallade nya vilda konst (Neuen Wilden). Men Röings tillvägagångssätt är mycket mer känsligt. Utgångspunkten är ofta en tydlig föreställning, men som tillåts förändra sig under arbetets gång.

Med stor skicklighet och vördnad och än större tillit till sin intuition, hänger han sig åt materialet trä. Han bearbetar det med motorsåg och vinkelslip men förlorar aldrig dialogen med det. Även om hans konst under årens lopp har rört sig från det figurativa till en större och större abstraktion, har Röings skulpturer behållit något arkaiskt och hemlighetsfull över sig. Hans verk är i ständig förvandling. Röing återvänder gärna till tidigare verk, där exempelvis äldre skulpturer kan omarbetas och prövas på nytt.

De senaste verken är monokroma paneler som har en nästan kyrklig karaktär. Typiskt för Röing är också basen för hans skulpturer, som är en väsentlig del av verken och som han skapar och väljer med stor omsorg.

Johan Röing är född i Malmö men tillbringade sin uppväxt i Tyskland. Han studerade på Staatliche Kunstakademie Düsseldorf mellan 1979-1986 med bland andra Tony Cragg som lärare. Han återvände till Sverige 1996 och bor och arbetar idag i Fuglie på Söderslätt och i Malmö.

Curator: Iris Müller-Westermann.

Johan Röing, Vert Renault, 2002 © Johan Röing Bildupphovsrätt 2019
Johan Röing, Kobalt - Coelin, 2019 © Johan Röing Bildupphovsrätt 2019
Johan Röing, Nefertiti, 2008-2012 © Johan Röing Bildupphovsrätt 2019