Interiör från Turbinhallen med konstverk och publik.

Installationsvy Warhol 1968 på Moderna Museet Malmö Foto: Helene Toresdotter/Moderna Museet

Speciallördag! Finissage för Warhol 1968

Curatorvisningar, samtal om skivomslagskonst, utomhuskonsert

31.8 2019 – 31.8 2019

Malmö

Vår otroligt välbesökta utställning Warhol 1968 lider mot sitt slut. Kom och fira sista veckan med oss under vår speciallördag fylld av flera spännande arrangemang. Vi håller kvällsöppet fram till kl 22 och avrundar med en konsert i regi av Plan B på torgytan utanför museet.

Curatorvisningar av Warhol 1968

Den 8 september avslutas den uppskattade och välbesökta utställningen Warhol 1968. För att markera finalveckan bjuder vi in till en speciallördag med ett gediget program. Är du nyfiken på att lära dig mer om Andy Warhol och hans konstnärskap rekommenderar vi att du går på någon av våra curatorvisningar. John Peter Nilsson, som curerat utställningen, ger under dagen inte mindre än två visningar där han kommer berätta allt du inte visste om Andy Warhol. Första tillfället kl 12 är en kortare lunchvisning, där du som har deltagit får 20% rabatt om du vill luncha i vårt café Bröd och Vänner. Under eftermiddagen finns det möjlighet att gå med på en lite längre visning.

Samtal: Skivomslagskonst – från Warhol till Banksy med Rockdoc
När Andy Warhol kom till New York på 1950-talet sökte han upp skivbolag och tidningsredaktioner för att visa sin portfolio, Han fick snabbt uppdrag på bl.a. Columbia Records, RCA och dess underbolag Camden, Prestige och Blue Note. Warhols första omslag för ett rockband blev det berömda bananomslaget till hans ”eget” band The Velvet Underground.

I utställningen visas för första gången samtliga vinylomslag som Andy Warhol designade – en unik samling som tillhör Richard Forrest (aka Rockdoc). Richard Forrest började samla skivor under sena sextiotalet och samtidigt väcktes intresset för popkonst. I sitt samtal med John Peter Nilsson djupdyker de i skivkonvolutets historia i allmänhet och Warhols bidrag till denna i synnerhet.

Plan B: Konsert med Mary Anne´s Polar Rig
Vi avslutar kvällen med en The Factory-inspirerad atmosfär! Warhol´s ateljé The Factory i New York var på sin tid, på liknande vis som Plan B på Norra Grängesbergsgatan är idag, en kittel av kreativitet och en mötesplats för musik, kultur, människor. När dagen går över till kväll blir det konsert med bandet Mary Anne´s Polar Rig på Ola Billgrens plats utanför museet. Malmöbandet som startat sin karriär på Plan B spelar sin nittiotalsdoftande indierock.

Vårt café Bröd och Vänner håller så klart öppet hela dagen. Precis som museet har de kvällsöppet till kl 22 och erbjuder dryck, mat och mingel!