
Exotic Sin, 2022 Foto: Thor Brødreskift
Exotic Sin
Duon låter piano, trumpet, flöjter, slagverk och två av Don Cherrys ”zen-saxofoner” (träblås handgjorda genom att fästa rörbladsmunstycken på rördelar av plast) kollidera med loopar, live-sampling och anakronistiska 90-talskeyboards. Duon framträdde första gången 2018 i en föreställning som hyllade Naimas farföräldrar Moki och Don Cherrys konst och musik. De fortsatte som en självständig enhet som fortfarande innehåller några av Cherrys instrument samt deras synergiska integration av improviserad musik med bildkonst.
Naima Karlssons huvudinstrument är piano, men hon spelar även slagverk, vibrafon och orgel. Improvisation är kärnan i konstnärens musikaliska process, i kombination med minimalistisk användning av ton, arrangemang och en inneboende organisk inställning till att spela. Hon har studerat Don Cherrys kompositioner och pianospel med sina farbröder Eagle-eye och David Ornette Cherry, samt med den mexikanska pianisten och improvisatören Ana Ruíz. Naima ingår i Exotic Sin duo med den japanske multiinstrumentalisten Kenichi Iwasa, och hon arbetar för närvarande på ett duoalbum och afrikansk historisk forskning med den svarta amerikanska kompositören Angel Bat Dawid.
Kenichi Iwasa är en Londonbaserad improvisatör och multidisciplinär konstnär från Japan. Iwasa är även känd för sin legendariska Krautrock Karaoke-kväll och samarbeten med bildkonstnärer och musiker som Beatrice Dillon, Maxwell Sterling och Linder Sterling.
Han uppträder för närvarande med Naima Karlsson under namnet Exotic Sin och har släppt en LP på Blank Forms. De senaste live- och inspelningssamarbetena har varit med Neneh Cherry, David Ornette Cherry, Tyson, Denardo Coleman, Rebecca Salvador, Alexander Tucker, Alexis Taylor, Visio, Heith, Finley Clark, Lutto Lento, Blood Music .
Publicerad 23 januari 2024 · Uppdaterad 23 januari 2024